Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Вівторок, 23 квітня, 11:13:26

Нещодавно виповнилося 130 років від дня народження відомого українського художника та літератора Михайла Жука

10.10.2013   08:05Агенцiя

Михайло Іванович Жук – цікавий своєрідний художник, який втілив у своїй творчості риси реалізму і модернізму.

Народився 3 жовтня 1883 року (20 вересня ст. ст.) у містечку Каховка на півдні України. У дев’ятирічному віці М.Жук почав навчатися малярської премудрості від місцевого майстра Меліхова. Справжнє професійне навчання почалося з осені 1896 р. у Києві, у школі Миколи Івановича Мурашка.

У 1899 р. по закінченні малювальної школи, Михайло Жук вступає до Московського училища живопису, скульптури та архітектури в майстерню Валентина Сєрова, через рік – до Краківської академії, де він вчився у Юзефа Мегоффера та Станіслава Виспянського.
Навесні 1904 р. Жук закінчив з двома срібними медалями Краківську академію по відділах фрескового живопису та портрета.

Своїм земляком Михайла Івановича по-праву вважають чернігівчани. В нашому місті він прожив тривалий час 1905–1916 рр. Тут зберігається нині значна частка його мистецьких творів. Із Черніговом митця поєднувала багаторічна дружба з родиною Коцюбинських, Миколою Лисенком, Миколою Вороним,Павлом Тичиною. У Чернігові Жук оселився, приїхавши до батьків. З осені 1905р. Михайла Івановича призначили викладачем малювання у Чернігівській жіночій гімназії, а згодом - у духовній семінарії.

У нашому місті розпочалася активна творча діяльність М.І.Жука як художника і письменника. Тут він зблизився з Михайлом Коцюбинським. Це знайомство відіграло значну роль у розвитку його поетичного таланту. Оповідання і вірші Жука друкувались у «Літературно-науковому віснику», у ряді газет. М.Жук – активний учасник «літературних субот», які відбувались на квартирі М.М.Коцюбинського.
У цей час М.Жук пише чимало портретів, багато малює та вивчає рослини, а також наполегливо працює у галузі мистецтва ілюстрації до книг.

Безперечно, портретна творчість Михайла Жука — цінний внесок у скарбницю рідної культури. Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка,Іван Нечуй-Левицький,Марко Вовчок, Олександр Мурашко — ось образи дорогих йому людей, яких він невтомно малював, які залишив для нас, нащадків. Це здебільшого погрудні зображення, що подані в різноманітних ракурсах, динамічні завдяки графічній виразності форми і психологічній наповненості моделі. Портрети мають документальний характер, хоч і виконані з великою мірою узагальнення. Вдалій передачі внутрішнього стану часто допомагають точно обрані елементи тла, що є символами творчості портретованого.

Прийоми, за допомогою яких будується форма. Є у Жука і портретний живопис. У 1925 р. художник створив серію портретних плакатів (близько 30-ти), у техніці кольорової літографії, у 1932p— блискучу серію гравюрних портретів (з натури) українських письменників, своїх сучасників. Їх вибір яскраво засвідчив ідейну зрілість і політичні переконання Михайла Жука, котрі збігалися з особистими симпатіями художника до моделі. У 1920-ті роки Михайло Жук працював у багатьох галузях образотворчого мистецтва. Йому були підвладні техніки: офорту, деревориту, літографії, лінориту. Він ретельно досліджував народний орнамент, щоб, реконструювавши його, створити свій, за допомогою якого можна було б оздоблювати речі побуту. В народному дусі він оформлював тканини та керамічні вироби.

Низка пейзажів, перетворені в орнамент квіти натюрмортів, декоративні панно свідчать, що М. Жук досяг глибокого розуміння народного мистецтва. Високохудожні монументальні панно «Чорне і біле» [1912], «Казка» [1914], «Хризантеми» [1919]— вагомий внесок майстра у відродження українського декоративного панно. Вельми оригінальним у художньому оформленні Михайла Жука побачило світ видання «300 найкращих українських пісень» [1904]. Митець чудово поєднав досягнення європейської графіки з традиціями українського народного живопису, створивши єдиний художній організм, в якому малюнок унаочнював слово з народної пісні. Михайло Іванович був й різнобічним графіком. Захопившись силуетом, не проминув екслібриса, зробивши добрий внесок у становлення цього жанру в сучасному українському мистецтві. Слід сказати про знахідки художника у створенні сучасної української абетки та шрифту. Михайло Іванович вважав, що в основі шрифту мають бути традиції, що їх виробили слов'янські друкарі упродовж багатьох віків. Сьогодні ми користуємося шрифтом, який дуже близький до того, що його розробив Михайло Жук у 20-ті роки. Вперше цей шрифт був використаний для оформлення обкладинки каталога архітектурного музею «Старая Одеса» [1926].

У поетичні пейзажі митець вкладав філософські мотиви про вічність руху в природі, плинність часу, скороминучість людського життя. У такому асоціативно-метафоричному ключі написані вірші «Гірський потік», «Кому повім печаль…», «Долина», «Хмари», «Туман поле покриває», «Водоспад», «Я славлю злотокосу осінь» та ін.

Михайло Іванович Жук — автор першого українського вінка сонетів [1918]. У своїх прозових творах письменник також малює світ духовного занепаду, світ, побудований на купівлі й продажу, що починається для людини у найінтимнішій сфері, отруєній згубними пристрастями. Саме при зіткненні людини, яка прагне моральної чистоти, з навколишньою дійсністю зав'язуються психологічні драми, що відзначаються пластичністю образів, умінням подати їх у розвитку, майстерністю поетичного живописання природи, в якій чітко відбивається психологічний лад людини. Майже 40 років творчість Михайла Івановича Жука була тісно пов'язана з Одесою (з 1925 по 1964-й). Тут він викладав і був проректором Художнього інституту. Під його керівництвом почалося активне вивчення народного мистецтва. Михайло Іванович був правжнім вихователем молоді, а ерудиція, культура й широкий світогляд вчителя безумнівно позначились у формуванні поглядів його учнів. Михайло Жук був певен, що відсутність зв'язків професійного мистецтва з мистецтвом народним нівелює художню творчість і веде до появи різних формалістичних течій та космополітизму. Його педагогічні принципи до нинішнього часу не втратили свої цінності.

У 1928 р. з ініціативи професора М. І. Жука на архітектурному факультеті було відкрито відділ майоліки, що згодом перетворився у керамічний факультет. Михайло Іванович глибоко і всебічно вивчав технологію цієї справи, підтримував найтісніші зв'язки з керамічними заводами країни, виховав цілу плеяду художників-керамістів. Займався він і виробництвом порцеляни. Останні роки життя художник тяжко хворів, був прикутий до ліжка. В цей час він віддавав перевагу літературній діяльності: писав спогади, вірші, в яких почесне місце було відведене Одесі, її героїчному минулому і, звичайно, морю. До поетичних етюдів про море він брав епіграфи з Гейне. Як справжнього степовика його приваблювали в морі простір, безмежність: «Шаланди линуть у безкрає море В рожевім блиску пружених вітрил»,— так писав поет в одному з останніх своїх віршів, присвяченому вітрильнику «Товариш». Помер Михайло Жук 1964 року.

Нова хвиля інтересу до творчості Майстра прийшла вже після його смерті. Виявилося, що в його квартирі збереглися живопис і графіка, літературні публікації й невидані рукописи, гравірувальні дошки та розписаний посуд. За короткий час усе розійшлося по музеях та приватних колекціях, а згодом почало з'являтися на виставках, стало поштовхом до інтенсивного вивчення й публікування. Відбулося друге відкриття художника й людини.


http://kotsubinsky.org/news/neshhodavno_vipovnilosja_130_rokiv_vid_dnja_narodzhennja_vidomogo_ukrajinskogo_khudozhnika_ta_literatora_druga_m_m_kocjubinskogo_mikhajla_zhuka/2013-10-09-296
 

Останні новини Чернігівщини

«Ваш родич потрапив у біду»: на Прилуччині пенсіонерка повірила шахраям та втратила 30 тисяч гривень

«Ваш родич потрапив у біду»: на Прилуччині пенсіонерка повірила шахраям та втратила 30 тисяч гривень 11:01

Поліцейські закликають громадян бути обережними у телефонних розмовах з незнайомцями та не поспішати виконувати їх вказівок пов’язаних з переведенням коштів.

25-річчя Академічного симфонічного оркестру “Філармонія” 10:39

“Любов до гармонії” — це не просто смисл слова “філармонія”. Це, певним чином, спосіб існування, який визначає сутність музичного колективу.

Безпека, захист та ситуація на кордоні. Сергій Деденко назвав основні питання для прикордонних громад 09:34

Громади України, які межують з Російською Федерацією, наразі потребують вирішення низки питань. Серед них безпекове середовище, захист обʼєктів енергетики та майбутнє двадцятикілометрової зони.

 Чернігівські поліцейські відкрили кримінальне провадження за спробу нетверезого водія відкупитися від відповідальності

Чернігівські поліцейські відкрили кримінальне провадження за спробу нетверезого водія відкупитися від відповідальності 09:23

Поліцейські відділу реагування патрульної поліції Чернігівського райуправління викрили 45-річного водія позашляховика, який керував транспортом у нетверезому стані.

«Працевлаштування переселенців та ветеранів війни – один із пріоритетів роботи служби зайнятості» 09:22

Так на «круглому столі», що відбувся днями в Бобровицькій міській раді, сказав заступник директора – начальник управління матеріально-технічного забезпечення та закупівель Чернігівського обласного центру зайнятості Вячеслав Бєлогура.