За незаконні перевірки – сувора відповідальність
Законодавство України формується у перехідний період і цим обумовлені часті зміни різних законодавчих актів, у тому числі і Закону України “Про прокуратуру”, прийнятого у первинній редакції 5 листопада 1991 року.
Найпринциповішими були ті, що стосувались функцій прокуратури і повноважень прокурорів при їх здійсненні. Останній такий Закон було прийнято 18 вересня 2012 року “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань удосконалення діяльності прокуратури”, основні положення якого набули чинності 1 грудня 2012 року. Ці новели в першу чергу стосуються підстав і порядку прокурорських перевірок – основної форми виявлення порушень закону.
Незважаючи на обмеження повноважень прокурора (виключені такі форми прокурорського реагування, як припис, протест, постанова про порушення дисциплінарного провадження), з прийняттям указаного закону посилено його роль у забезпеченні прав і свобод особи, які тісно пов’язані із захистом інтересів держави. У зв’язку з цим, на сучасному етапі зростає значення морально-етичних основ організації діяльності прокурорських працівників.
Поряд з ознаками, що мають загальне значення для юристів будь-якої спеціальності, робота прокурора передбачає наявність у нього специфічних рис характеру. Насамперед – це переконаність у справедливості й соціальній значимості справи, якій він присвятив своє життя, відповідна спрямованість на досягнення поставленої мети, підкріплена активною і послідовною діяльністю, високі вольові якості.
Водночас, враховуючи великий обсяг владних повноважень, якими наділений прокурор, його обов’язок – ефективно і виключно обачливо користуватися ними, скрупульозно аналізувати всі обставини справи, ретельно зважувати всі “за” і “проти”, бути об’єктивним, не піддаватися обвинувальному ухилу, спокусі захисту “честі мундиру”, мати мужність визнати свої помилки і виправити їх. Суворе додержання моральних норм забезпечує справедливість у діяльності працівників прокуратури, що є необхідним для ефективної процесуальної діяльності та підтримання високого авторитету органів прокуратури.
Незважаючи на те, що останнім часом в органах прокуратури помітно більше уваги приділяється кадровій роботі, проступки прокурорських працівників поки що мають місце. Деякі працівники внаслідок низьких моральних якостей, ігноруючи вимоги Кодексу професійної етики та поведінки працівників прокуратури, а також Присяги працівника прокуратури, стають на шлях зловживань службовим становищем. Окремі з них припускаються протиправних позапроцесуальних стосунків з фізичними та юридичними особами, діючи в їх особистих інтересах, а іноді і в своїх корисливих цілях.
Для недопущення подібних фактів потрібен повсякденний контроль як прокурорів-керівників, так і своєчасне інформування про такі вчинки прокурорських працівників з боку громадськості, і в першу чергу осіб, що займаються підприємницькою діяльністю.
Громадяни повинні знати, що на даний час прокурор може здійснити перевірку за додержанням і застосуванням законів двох видів: а) в органах контролю (нагляду); б) на підприємствах, в установах, організаціях всіх форм власності. При цьому перевірки за заявами фізичних чи юридичних осіб, зверненнями та запитами депутатів усіх рівнів, крім заяв та повідомлень про кримінальні правопорушення, проводяться лише у разі їх попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами або неприйняття ними у встановлені строки рішень з цих питань.
Тобто, органи прокуратури розглядають заяви, повідомлення, інші звернення лише після того, як вони будуть розглянуті відповідними органами державного нагляду (контролю), до компетенції яких відноситься захист прав і свобод людини і громадянина та інтересів держави.
У даному випадку, для здійснення такої перевірки прокурор приймає постанову, у якій зазначає підстави, що свідчать про можливі порушення законності, та обґрунтовує необхідність вчинення тих чи інших своїх дій – отримання пояснень, витребування документів, тощо (пункти 3, 4, 5 частини 1 статті 20 Закону України “Про прокуратуру”). Копія даної постанови до початку перевірки вручається представнику підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, підпорядкованості чи приналежності, фізичній особі-підприємцю.
Одночасно нагадуємо, що у разі допущення працівниками порушень зазначених норм Закону, громадяни, представники підприємств, установ, організацій, фізичні особи-підприємці можуть повідомити про зазначені факти на “телефон довіри”, що діє в прокуратурі Чернігівської області (0462) 77-43-43.
Старший прокурор прокуратури області з питань внутрішньої безпеки Дмитро Калита
Останні новини Чернігівщини
На Чернігівщині внаслідок російських атак загинули дві жінки: поліція документує злочин росії 10:49
Сьогодні вночі російська армія завдала низку ударів безпілотниками по місту Городня Чернігівського району.
Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 10:16
Протягом минулої доби зареєстровано 5 небезпечних подій, а саме: 5 пожеж.
18 листопада: цей день в Україні і світі 08:45
День 1363 Російська агресія - Day 1363 Russian aggression
Якими мають бути ветеранські осередки у громадах: у Чернігові стартувала дизайн-сесія «Простори, що об’єднують» 14:50
Ветеранські простори мають бути інклюзивними осередками гідності, доступності та взаємодії в громадах. Це ключова тема дводенної дизайн-сесії, яка сьогодні стартувала у Чернігові, – «Простори, що об’єднують: універсальний дизайн для ветеранських просторів і громад».
Зайняв псевдопосаду під час окупації Херсону – затримано підозрюваного у колабораційній діяльності 14:45
За процесуального керівництва Чернігівської обласної прокуратури повідомлено про підозру жителю міста Херсон у добровільному зайнятті посади у незаконному правоохоронному органі. Йому інкримінують колабораційну діяльність (ч. 7 ст. 111-1 КК України).