Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Середа, 21 жовтня, 05:21:59

Результати довготермінового спостереження за підготовкою до парламентських виборів в Чернігівській області за серпень 2012 року

08.09.2012   10:15Агенцiя

Звіт було сформовано за наслідком громадського спостереження довготермінових спостерігачів, що працюють в шести виборчих округах Чернігівської області.

Чернігівська область

Чернігівська область


Загальна ситуація

Даний період охоплює початок офіційної виборчої кампанії. Основними етапами якого були власне висунення кандидатів в депутати, подання партіями представників при ЦВК, відкриття офіційних рахунків партій та кандидатів, з яких мають фінансуватися всі передвиборчі заходи, реєстрація уповноважених осіб партії та довірених осіб кандидатів, внесення до Центральної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних окружних виборчих комісій та проведення жеребкування по цим кандидатурам, утворення самих окружних виборчих комісій (ОВК) та початок їх роботи.

Всього в Чернігівській області було зареєстровано 87 кандидатів, з них 44 було висунуто партіями і ще 43 – самовисуванці. Найбільше кандидатів балотується в 209 виборчому окрузі – 18, найменше в 207 – 12, по 15 кандидатів змагаються між собою в 205, 206 та 208 округах, в 210 – 14 кандидатів.

Від партій кандидатури на Чернігівщині висунули такі політичні сили:
УДАР та КПУ – по всім 6 округам
ВО “Батьківщина” – 5 (крім 209, який був відданий за квотою ВО “Свобода” )
Партія Регіонів – по 5 округам (крім 207)
Радикальна Партія Олега Ляшка- 4
Соціалістична партія України – 3
Партія Наталії Королевської “Україна – Вперед!” – 3
ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ “УКРАЇНА МАЙБУТНЬОГО” – 3
Народна Партія – 2
Політична партія Конгрес Українських Націоналістів -2
Партія “Солідарність жінок України” – 1
Політична партія “Справедлива Україна” -1
Партія “За Права Людини” – 1
Політична партія Українська платформа “СОБОР” – 1
Українська Народна Партія – 1
ВО “Свобода” – 1

Особливістю виборів на Чернігівщині є те, що на відміну від інших регіонів України, кандидати від партії влади – Партії регіонів, поки що не є лідерами ні за кількістю агітаційної продукції, ні публічної діяльності, ні, врешті, за рейтингом. В більшості округів працюють сильні мажоритарники, більшість з яких є самовисуванцями. Цікаво, що саме ці основні самовисуванці і знаходять підтримку в місцевої влади. І саме ці самовисуванці є реальними кандидатами, на яких, очевидно, робить ставку влада. Саме на них розраховує Партія регіонів по створенню більшості в майбутньому парламенті. До таких самовисуванців можна віднести Ігоря Рибакова (207 в.о.), Михайла Голицю( 208 в.о.), Івана Куровського (209 в.о.) та Миколу Рудьковського (210 в.о.)

Агітаційну кампанію цього періоду можна розбити на два етапи – до офіційної реєстрації кандидатів і партій та після офіційного набуття статусу кандидатів. Особливістю першого періоду є те, що кандидати та партії намагалися обійти норму закону про заборону здійснювати агітацію поза межами виборчого фонду – вони ховали свої імена і назви на рекламі. Хтось, як Станіслав Прокопенко чи Ігор Рибаков, просто заклеювали свої прізвища на передвиборчих плакатах, які висіли до моменту їх офіційного висування в кандидати. Хтось, як Владислав Атрошенко та Партія “Україна Вперед”, замінили зовнішню рекламу на антологічну тільки без прізвищ.

Серед партій найбільшу агітаційну активність проявляють: Партія регіонів, Батьківщина, УДАР, КПУ, “Україна Вперед”. Присутні також в чернігівських округах ВО “Свобода”, “Наша Україна”.

Форми роботи є традиційними: розміщення агітаційних наметів, зовнішньої реклами, матеріалів в ЗМІ. Також традиційно політики використовують для агітації світкові дня – в цьому періоді це були День Прапора, День Незалежності, 1 вересня.

Агітаційні кампанії партій проводяться централізовано і є частиною всеукраїнських.

Партія регіонів є лідером за зовнішньою рекламою. Головне гасло серпня місяця: “Від стабільності до добробуту”. Водночас агітаційних наметів ПР протягом серпня не виставляла, вони з’явилися лише на початку вересня.

Натомість ВО “Батьківщина” навпаки проводила роботу з виборцями через агітаційні намети та замовні матеріали в газетах. Особливістю є те, що реклама об’єднаної опозиції “Батьківщина” зовсім відсутня на зовнішній рекламі (біг-бордах та сіті-лайтах).

Натомість партії УДАР, КПУ та “Україна Вперед” поєднують зовнішню рекламу та роботу на вулиці через агітаційні намети. Щоправда, зовнішньої реклами УДАРу значно менше, ніж партії Наталії Королевської чи комуністів.


Агітація кандидатів-мажоритарників є значно цікавішою та різноманітнішою, ніж партійна централізована кампанія.

Протистояння в 205 окрузі довкола теми Ялівщини вилилося в потужну інформаційну війну. Валерія Дубіля намагається дискредитувати фактичний підлеглий О.Соколова – заступник начальника з персоналу та безпеки, міського комунального підприємства “Дільниця з контролю за благоустроєм міста”, теж кандидат по 205 виборчому округу Большаков Павло Валерійович.

Натомість Дубіль привозить народних депутатів з фракції БЮТ, зокрема, Миколу Томенка та залучає для критики Соколова навіть співробітників Центру Разумкова.

В 206 окрузі кампанії основних кандидатів залишаються в тому ж руслі. Заступник губернатора Станіслав Прокопенко продовжує використовувати свою посаду для побудови кампанії – він то відкриває міст через Десну, відремонтований за державні кошти, то вольовим чиновницьким рішенням підвищує вартість ціна закупівлі молока у населення. “Не паками, а ділами”, – це гасло кампанії продовжує експлуатувати кандидат.

Інший кандидат Владислав Атрошенко будує кампанію як меценат і благодійник – продовжує розказувати про свої придбання для бюджетних установ округу. Новим гаслом кампанії став салоган: “Я змушу місцеву владу працювати для людей”.

Кандидат від об’єднаної опозиції Володимир Поліщук також проявляє активність – проводить зустрічі з виборцями, випустив перший номер своєї газети. Але присутність Поліщука в порівняні з Атрошенко і Прокопенко, залишається незначною .

В 207 окрузі лідером по зовнішній рекламі залишається Ігор Рибаков. В пресі публікуються матеріали про благодійну діяльність кандидата, як то асфальтування вулиць, сприяння реставрації храмів тощо. Більш скромно заявляє про себе на шпальтах районної преси і інший кандидат – Петро Шаповал.

В 208 окрузі йде найбільш брудна боротьба між двома кандидатами – лідером Радикальної партії Олегом Ляшком та самовисуванцем Михайлом Голицею. Проти Ляшка то друкують фальшиві номери газет від об’єднаної опозиції “Батьківщина”, де намагаються показати, що Тимошенко проти Ляшка, то друкують роздруківки зі скандального відео про сексуальне життя кандидата.

Свою кампанію Ляшко будує фактично на контрагітації та провокаціях. Останнім випадком було вчинення кандидатом бійки з опонентом Голицею прямо під час зустрічі останнього з виборцями.

В 209 окрузі найбільш потужно працює колишній БЮТівець самовисуванець Іван Куровський. Піком агітаційної кампанії було проведення до Дня Незалежності в м. Ніжин концентру за участі естрадної зірки Олександра Пономарьова. На сьогодні суттєву конкуренцію Куровському складає хіба що медіа-ресурс місцевого великого землевласника Леоніда Яковишина – газета “Чернігівщина”, що поширюється в окрузі безкоштовно великим тиражем. На сторінках видання лунає критика Куровського та агітація за людину Яковишина – кандидата Валерія Марченка. Помітна присутність в окрузі і кандидата.

В 210 окрузі домінує колишній міністр транспорту – самовисуванець Микола Рудьковський. Зі стартом офіційної виборчої програми він повністю оновив зовнішню рекламу. “Працюємо, створюємо розвиваємо” – так звучить виборчий салган цього кандидата. Публічна допомога від Благодійного фонду Рудьковського дещо зменшилася, але все одно такі факти фіксують спостерігачі.

Окрім традиційних методів, що застосовувались кандидатами та партіями, були і специфічні . Так в Ніжині (209 в.о.) проводилися формуючі опитування за ПР . Як інформували і довготермінові спостерігачі з Ніжина, і деякі ЗМІ, цю роботу проводили працівники бюджетної сфери.

Також надходила інформація щодо подібних методів роботи в 207 в.о. в інтересах Ігоря Рибакова: “Іван Іванович, ви за кого будете голосувати? Не за Рибакова? А тут весь будинок голосує за нього! Списки збираємо, і подаємо в райраду!”.

Кандидат мажоритарник Олександр Соколов два дня підряд ходив у вишиванці. Хоча до цього мера за весь час міського головування ніхто у вишиванці ніколи не бачив. Більше того О.Соколов “попросив” підлеглих теж вдягти вишиванки .

Мажоритарники Кличка використовують самого Кличка для свого піару: “Ваш Кандидат” – підпис під біг-бородами і зображення Кличка з місцевим кандидатом.

Маніпулятивна соціологія. Більшість кандидатів використовує для переконання виборців дані певних соціологічних досліджень, об’єктивність яких можна поставити під сумнів. Наочним прикладом таких маніпуляцій стала поява практично в один день двох даних подібних соцдосліджень в агітаційній продукції кандидатів по 205 виборчому округу. В газеті В. Дубіля написано, що в нього рівень довіри – 43%, а у Соколова – 22%, в той же час в бюлетні О. Соколова написано, що в нього рейтинг – 38,8%, а в Дубіля -24,7%. Крім того, у виданні О.Соколова не було навіть вказано, яка установа проводила соціологічне дослідження, що вже є порушенням законодавства (п.10 ст. 71 ЗУ “Про вибори народних депутатів України”).

Також 40% дає собі в своїй газеті кандидат Микола Рудьковський (210 в.о.).

Порушенням виборчого законодавства в сфері зовнішньої реклами можна вважати той факт, що до 10 серпня, вже після реєстрації ЦВК кандидатів та партій, продовжувала розміщуватися зовнішня реклама Олександра Соколова “Чернігівцям в парламенті потрібен Соколов” та реклама Партії регіонів – під гаслом “Руїну подолано, стабільність досягнуто”, яка була оплачена не з виборчого фонду кандидата та партії – суб’єкта виборчого процесу.

Громадський аналіз передвиборчих програм кандидатів на Чернігівщині, які розміщені на сайті ЦВК, вказує на значний декларативний характер їх змісту та досить низький рівень деталізації шляхів вирішення заявлених проблем. У кандидатів переважно домінують констатація проблем та перелік заходів, які вони вважають за потрібне вжити, що може вказувати на формальний підхід до програм з боку кандидатів, як лише до необхідного атрибуту при реєстрації в ЦВК.

Програми деяких кандидатів–мажоритарнків від партій взагалі не враховують місцевої специфіки і є однаковими для всіх мажоритарних округів в Україні, від яких партія висуває кандидата. Розділення передвиборчої програми на загальноукраїнську частину і на роботу в окрузі мают лише деякі кандидати.


Формування ОВК

Наразі найбільшим недоліком цієї виборчої кампанії стала система формування окружних виборчих комісій. Завдяки технічним партіям “регіонали” отримали можливість встановити монопольний контроль над окружними виборчими комісіями. Про це в один голос заявляють всі, хто уважно спостерігає за виборчим процесом.

За інформацією джерел видання “Український тиждень”, прихована квота Партії регіонів формувалася за поданнями кандидатів в члени окружкомів таких партій, як “Русское единство” (221 подання), “Російський блок” (223), “Русь єдина” (225), Народно -трудовий союз (225), партія “Зелена планета” (225), Союз анархістів України (220), Ліберальна партія України (219), “Єдиний центр” Віктора Балоги (43), “Єдина родина” Олександра Ржавського (212), “Братство” Дмитра Корчинського (225). При цьому “Єдина родина” та “Братство” висунули лише по одному кандидату в депутати.

Це чітко видно на прикладі чернігівських 205 і 206 і ніжинській 209 окружних виборчих комісій.

Крім того, що в кожній комісії згідно закону і так було по одному представнику ПР, шляхом відповідних замін в комісію були введені представники “регіоналів”.

Так, через заміни в складі 205 ОВК, заступником голови став депутат Деснянської райради Чернігова від Партії регіонів по квоті партії “Єдина Родина”. Ще одним членом цієї комісії стає депутат Партії регіонів вже Чернігівської міської ради – Федорова Світлана Віталіївна. Заміна відбувається від Політичної партії “Русское единство”. Третя заміна в 205 комісії також на користь Партії регіонів: від Всеукраїнської політичної партії “Братство” до складу увійшов Яненко Ігор Вадимович – на сайті Міністерства юстиції України він значиться як представник первинної організації № 42 Чернігівської міської організації Партії регіонів.

У 206 окрузі ситуація схожа. Шляхом заміни головою 206 ОВК від партії “Братство” став регіонал – депутат Деснянської райради Чернігова Євген Артеменко. Від партії “Єдина Родина” членом комісії став Музика Олег Олександрович – депутат ПР Новозаводського в м. Чернігові ради. Це при тому, що в 206 ОВК – заступник голови і так був від ПР.

В 209 ОВК з п’яти замін, що відбулися, всі були на користь ПР – до складу комісії увійшли або члени партії, або “співчуваючі”. Подібна ситуація і на інших ОВК Чернігівщини.

Таким чином, через заміни, в окружних комісіях керівні посади та фактичну більшість в складі комісій займаю представники партії влади або їх люди, що є порушенням принципу рівності всіх суб’єктів виборчого процесу. Хоча водночас, з юридичної точки зору, все відбувається в рамках закону – формально нові члени увійшли до складу як представники різних політичних партій.

До аналогічних висновків прийшли і в Комітеті виборців України. “Наведені приклади не є порушеннями законодавства, але вони йдуть у розріз із демократичними принципами організації роботи виборчих комісій. Зокрема, у Кодексі належної практики у виборчих справах (Венеціанська комісія) зазначається, що робота виборчих органів має базуватись на прозорості та незалежності від політичного маніпулювання . В українських умовах політичні сили шляхом використання квот маловпливових партій посилюють неформальний вплив на виборчі комісії. Це не дозволяє громадянам скласти адекватні висновки про забезпечення балансу інтересів у виборчих комісіях”, – йдеться в заяві КВУ.

Наведений процес став можливий через те, що ЗУ “Про вибори народних депутатів” дозволяє всім партіям, які висунули хоча б одного кандидата брати участь в процесі жеребкування щодо представництва в ОВК. Таких виявилося аж 87.

Виходом з цієї ситуації могла б бути норма закону про те, що, що до участі в жеребкуванні допускаються лише ті партії, що висунули кандидатів в загальнодержавному виборчому окрузі, тоді б таких суб’єктів було б 22.


Робота ЗМІ

Продовжується випуск власних видань кандидатів: Владислава Атрошенка(“Дитинець”, “Наще життя”) Станіслава Прокопенка (спецвипуски “Білої хати”, “Вчасно”), Миколи Рудьковського (“Наш вибір”), Валерія Дубіля(“Батьківщина-Чернігів”), Ігоря Рибакова (“Сіверська Вість”), Михайла Голиці (“Наще Полісся”), Олександра Соколова та Володимира Поліщука.

Лідером з розміщення замовних матеріалів в комунальних і комерційних газетах області є Партія регіонів, з невеликим відставанням йде кількість матеріалів про ВО “Батьківщина” та УДАР, більш скромно представлені партії “Україна Вперед” та КПУ. Щодо двох останніх політичних сил, то про них були зафіксовані не лише позитивні, але й негативні матеріали розміщені конкурентами.

Також вато відзначити, що до початку офіційного старту виборчої кампанії більшість матеріалів в місцевій прес, як від влади, так і від опозиції, друкувались без відповідних позначок як рекламні (це була “джинса”).

Але найбільше площ в місцевій пресі відведено для матеріалів про кандидатів мажоритарників. Тут безумовним лідером по області є кандидат по 209 в.о. Іван Куровський. Його показники за загальною площею та кількістю передвиборчих матеріалів в кілька разів перевищують найближчих колег кандидатів – Станіслава Прокопенка (206 в.о.), Михайла Голицю (208 в.о.), Олександра Соколова (205 в.о.) та Миколи Рудьковського (210 в.о.)

Також в місцевій пресі друкуються матеріли про таких кандидатів: Ігор Рибаков, Віктор Кульбако, Віталій Кубрак, Сергій Михно, Валерій Дубіль, Іван Осадців, Віктор Лобазов, Петро Шаповал

Водночас було зафіксовано, що деякі друковані місцеві ЗМІ завищили вартість розцінок на передвиборчу агітацію. В ЗУ “Про вибори…” вказано, що розцінки для вартості агітаційних матеріалів не можуть перевищувати середній показник для комерційної реклами. І якщо середня вартість комерційної реклами протягом року була на рівні 3,6 грн. за квадратний сантиметр, то для суб’єктів виборчого процесу тепер вона складає в середньому для районних газет 4,6 грн.


Скільки кандидати витрачають на рекламу в газетах.

Розрахунок на прикладі одного тижня 13.08– 19.08. по найбільшим замовникам.

ВО “Батьківщина”: загальна кількість матеріалів в газетах області – 10
Сукупний об’єм матеріалів – 4001 кв. см.
Усереднена вартість 1 кв.см. реклами – 4,6 грн
Всього : 18 404 грн.

Партія регіонів: загальна кількість матеріалів в газетах області – 13
Сукупний об’єм матеріалів – 2831 кв. см.
Усереднена вартість 1 кв.см. реклами – 4,6 грн
Всього : 13 022 грн.

Куровський Іван: загальна кількість матеріалів в газетах області – 20
Сукупний об’єм матеріалів – 6873 кв. см.
Усереднена вартість 1 кв.см. реклами – 4,6 грн
Всього : 31 615 грн.


Робота незалежних громадських організацій під час виборів в Чернігівській області і надалі обмежується кількома структурами. Громадська мережа ОПОРА здійснює довгостроковий моніторинг за виборами через своїх партнерів в області – Поліський фонд міжнародних і регіональних досліджень.

Проведенням довгострокового моніторингу виборчого процесу в Чернігівській області займається громадська організація “Освітній центр “Ініціатива”. Результати моніторингу в оперативному режимі оприлюднюються на сайті ПіК: події і коментарі (www.pik.cn.ua). Також на сайті створена і працює інтерактивна ката округів Чернігівської області, де представлена інформація про кожен округ та зібрані профілі всіх кандидатів Чернігівщини. .

Громадська організація “Центр прогресивної молоді “Апельсин” здійснює в області проект по активізації молодих виборців шляхом проведення тренінгів та рок-концертів.

Також протягом серпня чернігівськими громадськими організаціями Освітній центр “Ініціатива” та “Поліським фондом міжнародних і регіональних досліджень” проведно в усіх центрах виборчих округів Чернігівщини круглі столи з презентацією та обговоренням аналізу передвиборчих програм кандидатів-мажоритарників, які балотуються на Чернігівщині. Ця діяльність відбувалася в рамках реалізації проекту “Парламентські вибори, як шанс для розв’язання місцевих проблем Чернігівського регіону” за підтримки Фонду Східна Європа та Міжнародного республіканського інституту (IRI).


Використання адмінресурсу

Як і раніше, підтримка адмінресурсу проявляється в різноманітній спосіб. Це передусім присутність кандидатів на офіційних заходах, відкриття за бюджетні кошти різних об’єктів, допомога бюджетним закладам, “присвоєння” кандидатами досягнень влади, постійна присутність в комунальній пресі та сайтах органів державної влади, залучення посадових осіб до роботи в штабах провладних кандидатів, вибудова логістики, моніторингу тощо.

Великого розголосу, зокрема, набули події довкола Івана Куровського (209 в. о) – спочатку він на запрошення міського голови Ніжина агітував прямо в стінах міської ради, а потім Куровському в заслуги приписали включення гарячої води – про що кожному жителю Ніжина повідомило комунальне підприємство.

Також на інформаційний запит ЧОЦ “Ініціатива” до Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівської міської ради щодо надання інформації щодо тих посадових осіб Чернігівської обласної державної адміністрації, які на період виборчої кампанії взяли відпустку, була отримана відповідь, що таких осіб немає. Водночас відомо, що перший заступник голови Чернігівської ОДА Станіслав Прокопенко є кандидатом по 206 в.о., а інший заступник голови ОДА Микола Срілець балотується за партійним списком ПР. Також і міський голова Чернігова О. Соколов є кандидатом по 205 в.о. від ПР. Таким чином кандидати-посадовці перебувають у виграшному становищі перед своїми опонентами. На жаль, закон не зобов’язує кандидатів-посадовців йти у відпустку на період участі у виборчій кампанії, а лише надає таке право.


Непрямий підкуп виборців

Масових фактів надання виборцям благодійної допомоги, як це було до офіційної реєстрації кандидатів, стало менше. Проте кандидати знаходять різні шляхи, щоб здійснювати таку допомогу.

Цікавий метод агітації застосовують у кандидата –самовисуванця по 206 виборчому округу Владислава Атрошенка – подарунки кандидат дарує з відстрочкою. Так зараз йде масована інформаційна хвиля про придбання цим кандидатом 5машин швидких допомог для колективу чернігівської швидкої допомоги. Проте, як з’ясувалося, самі подарунки медики нібито отримають 29 жовтня – вже після дня голосування. Таким чином, очевидно, в штабі кандидата вирішили убезпечитися від юридичного переслідування щодо підкупу виборців.

Також при зустрічі з виборцями, під час урочистостей подарунки дарує не сам кандидат Владислав Атрошенко, а його помічники, наприклад, депутати місцевих рад, які не є суб’єктами виборчого процесу.

По іншому шляху пішли в кандидата Станіслава Прокопенка. Школярам 206 округу дарували портфелі та канцелярські набори від імені фонду відомого регіонала Едуарда Прутника “Єдиний Світ”, який тепер активно прив’язують ще й до імені кандидата Прокопенка, зокрема, і через використання поєднання літер ПР.

Зафіксовані випадки непрямого підкупу виборців кандидатами О.Соколов, В Атрошенко, С.Прокопенко, І. Рибаков, В.Лещенко, М.Голиця, І.Куровський.

Особливо масово подарунки роздавали під час 1 вересня – від зошитів та портфелів для школярів до спортивного інвентарю школам в цілому.


Перешкоджання роботі кандидатів

Найбільше поки кандидати перешкоджають одне одному.

Так кандидат по 206 виборчому округу від об’єднаної опозиції Володимир Поліщук звинуватив іншого кандидата по цьому округу Владислава Атрошенка в погрозах на свою адресу. “На мою адресу надішли погрози фізичної розправи, аж до знищення, від наближених осіб Владислава Атрошенка”, – сказано в заяві Поліщука, яку він оприлюднив 21 серпня на прес-конференції в Чернігові.

Інцидент стався, по словам Поліщука, 19 серпня в Чернігові на святі в мікрорайоні Шерстянка, де йому не дали виступити зі сцени та пообіцяли “поламати руки і ноги”, якщо він буде заважати . Водночас вже сьогодні Владислав Атрошенко поширив заяву, в якій звинуватив Поліщука в провокаціях на свою адресу.

Кандидат Владислав Атрошенко поширив інформацію про те, що йому Чернігівська обласна державна телерадіокомпанія відмовила в розміщені матеріалів передвиборчої агітації. В документі за підписом гендиректора ОДТРК Анатолія Тютюнника вказується, що кандидату відмовляють в наданні ефірного часу через відсутність юриста, який би оцінював передвиборчі матеріали надані телекомпанії на розміщення. Відмова була надана не зважаючи на те, що напередодні телекомпанія уклала відповідний договір з кандидатом на розміщеня передвиборчих матеріалів.

Також кандидат кандидат в народні депутати по 209 виборчому округу Максим Білоусенко заявляє, що йому не дають розмістити свій передвиборчий матеріал в газеті “Чернігівщина”. Очевидно, ця ситуація є наслідком протистояня в 209 окрузі кандидата в народні депутати Івана Куровського та іншого місцевого великого замлевласника Леоніда Яковишина, людина якого, Валерій Марченко, також балотується по цьому округу.


Висновки:

Традиційно найбільш поширеними формами агітаційної діяльності в Чернігівській області в серпні було розміщення зовнішньої реклами, проведення масових заходів, зустрічей з виборцями, розміщення “іміджевих” матеріалів (значна частина яких може бути віднесена до прихованої політичної реклами або т. зв. “джинси”), проведення агітації з використанням досягнень влади, благодійністю, безоплатним наданням виборцям послуг і матеріальних цінностей.

Наразі найбільшим недоліком цієї виборчої кампанії стала система формування окружних виборчих комісій. Завдяки технічним партіям “регіонали” отримали можливість встановити монопольний контроль над окружними виборчими комісіями.

Високопосадові – кандидати так і не пішли у відпустки на період офіційної виборчої кампанії, що хоча і не є порушенням виборчого законодавства, ставить таких кандидатів від влади в завчасно виграшне становище перед іншими кандидатами.

Участь влади та посадових осіб у передвиборчій кампанії пов’язана не лише з матеріально-технічним забезпеченням виборчого процесу, але й, на жаль, діяльністю, що можна розцінити як агітацію за провладних кандидатів.

Можна констатувати достатньо формальний підхід кандидатів до написання передвиборчих програм. У кандидатів переважно домінують констатація проблем та перелік заходів, які вони вважають за потрібне вжити, без визначення часових рамок та фінансово-економічних даних.

Засоби масової інформації дозоляють собі широке використання “джинси” (розміщення немаркованих як рекламі матеріалів). Оособливо це стосується кандидатів від влади, коли їх фактична агітаційна діяльність, подається як виконання посадових обов’язків.

Також можна констатувати випадки нерівного доступу до ЗМІ кандидатів – учасників виборчого процесу.

Дане дослідження підготовлене за наслідками довготермінового спостереження за виборчим процесом Чернігівської громадської організації “Освітній центр “Ініціатива” в рамках проекту “Громадський моніторинг парламентських виборів 2012 р. в Чернігівській області”.

Останні новини Чернігівщини

За якими послугами звертаються до податкової

За якими послугами звертаються до податкової 17:50

Протягом січня-вересня 2020 року до управління електронних сервісів Головного управління ДПС у Чернігівській області надійшло 56,3 тис звернень від платників для отримання адміністративних послуг.

Про імпорт-експорт Чернігівської області

Про імпорт-експорт Чернігівської області 17:48

У січні–серпні 2020р. експорт товарів суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності області становив 489 млн.дол. США, імпорт – 234 млн.дол.

Ніжинський елеватор

Ніжинський елеватор "Кернела" встановив рекорд із завантаження вагонів-зерновозів 17:39

Елеватор «Дружба-Нова» (Ніжинський елеватор агрохолдингу «Кернел») встановив рекорд з відвантаження зерна на залізничний транспорт, завантаживши за 26 годин 86 вагонів-зерновозів, або більше ніж півтора маршрута.

Дослідний зразок безпілотного авіаційного комплексу

Дослідний зразок безпілотного авіаційного комплексу "Лелека-100" проходить державні випробування 17:33

На Чернігівщині випробувальною бригадою Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки (ДНДІ ВС ОВТ) проводяться державні випробування дослідного зразка безпілотного авіаційного комплексу «Лелека −100».

Статистика COVID-19 на Чернігівщині: захворіли 254, одужали 92, померли двоє

Статистика COVID-19 на Чернігівщині: захворіли 254, одужали 92, померли двоє 17:29

За даними Управління охорони здоров’я Чернігівської ОДА станом на 20 жовтня зафіксовано 254 нових випадків інфікування COVID-19.