Пільгові перевезення у Чернігові: ефективність механізму компенсацій
Неодноразово чернігівцямза минулий рік доводилось скаржитись на те, що водії міських автобусів, усупереч вимогам закону, не хочуть брати пасажирів пільгових категорій.

Певно, багато хто з вас також стикався з явно незаконними діями цих перевізників. Наприклад, коли водій, помітивши на зупинці громадського транспорту пільговика, навмисно не зупиняється на зупинці. Або ж просто безпідставно відмовляє пасажиру пільгової категорії у безкоштовному проїзді. Окрім цього, існує проблема й з боку пасажирів – зловживання своїмиправами та відсутність розуміння цінності даної можливості.
З метою створення ефективного механізму пільгових перевезень для всіх сторін експерти національного рівня разом з представниками Громадської організації «Агенція міських ініціатив»за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» проведуть дослідження в сфері даного питання та напрацюють конкретні механізми рішення.
Ситуація з пільговиками
У Чернігові станом на 2017 рік понад 85 тис. осіб мають пільги на проїзд в громадському транспорті. Фактично їх перевезення на автобусних маршрутах в межах міста у цьому році здійснювались коштом міста. До 2016 року компенсація відповідно до Бюджетного кодексу України здійснювалась за рахунок субвенції з державного бюджету.
Сам механізм компенсації за пільгові перевезення не є ефективним, оскільки вінніяк не мотивує перевізників дотримуватись умов роботи. А водій, в свою чергу, теж зацікавлений у тому, щоб не взяти пільговика. Окрім цього, в такій схемі завжди присутня корупційна складова, котра заважає всім сторонам добросовісно виконувати свої обов’язки.
Автотранспорт
Яквже зазначалось, починаючи з 2016 року державна компенсація не відбувається за перевезення пасажирів пільгових категорій. І цим питанням почало займатись місто. Компенсація з міста відбувається за фактичною кількістю перевезених пільговиків. Дану інформацію надають перевізники. Звісно, що вона буде досить орієнтовною, адже точної цифри перевезених пільговиків не знає, певно, ніхто з приватних перевізників.
Наприклад, в 2016 році потреба в компенсації автотранспорту складало 30, 556 млн грн(10 їздок * кількість пільговиків). В 2017 році ця сума різко зменшилась – 13,140 млн. грн. Хоча компенсували в 2016 році тільки в сумі 2, 971 млн. грнза пільгові перевезення, а в 2017 році – 5,200 млн. грн. На 2018 рік заплановано на компенсацію пільгових перевезень 6,682 млн. грн, хоча перевізники зазначили потребу в 2 рази більше (в сумі 14,075 млн. грн). Тобто в порівнянні з 2016 роком розмір компенсації зросла більше, ніж в 2 рази.
Електротранспорт
Якщо говорити про електротранспорт, то компенсаційна сума з міського бюджету зросла в 3,5 рази: 2016 році було витрачено 22 млн. грн, в 2017 році – 49,350 млн. грн, на 2018 рік заплановано 74,025 млн. грн.
Дивлячись на таку тенденцію, то з кожним роком витрати з міського бюджету на компенсацію пільгових перевезень будуть продовжувати рости. І можливо вже через кілька років діяти по тій же схемі компенсації місту буде дуже важко.Навіть не зважаючи на те, що кількість пільговиків навіть почала зменшуватись (2016 рік – 74 754 осіб, 2017 рік – 88 569 осіб, 2018 рік – 85 222 осіб).
Які є рішення?
В деяких випадках ситуацію намагались вирішити за допомогою соціальних талонів для пільговиків. В закладах соціального захисту пільговик отримує талони, передає їх водію і отримує безкоштовний проїзд. Далі по цим талонам здійснюється компенсація за фактичну кількість перевезених пільговиків. Це, звісно, більш складний процес. Набагато простіше вирішиться дане питання за допомогою системи електронного квитка. В будь-якому випадку, варіанти рішення є. Головне – створити дієві умови для монетизації пільг в громадському транспорті. Даний механізм дисциплінує пасажира з одного боку і привчає до відповідальності перевізника, з іншого боку.
Наразі ми працюємо над пропозиціями, рекомендаціями та механізмами, котрі можуть вирішити ситуацію з пільговими перевезеннями в рамках реалізації проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів», котрі будуть запропоновані міській владі. Проект реалізовується Громадською організацією «Агенція міських ініціатив» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Прес-служба ГО «Агенція міських ініціатив»
Останні новини Чернігівщини
До 15 років позбавлення волі засуджено мешканця Чернігівського району за вчинення зґвалтування своєї доньки 17:46
За публічного обвинувачення прокурорів Козелецької окружної прокуратури судом визнано винним 44-річного мешканця Чернігівського району у вчиненні зґвалтування своєї 12-річної доньки (ч. 4 ст. 152, ч. 6 ст. 152 КК України).
“В ніч на Івана Купала” — разом з Академічним народним хором 16:45
Як завжди, неймовірно барвисту і виразну купальську програму запропонували глядачам артисти Академічного народного хору Чернігівського обласного філармонійного центру під керуванням заслуженого діяча мистецтв України Володимира Коцура.
Засуджено мешканця м.Чернігова за розбійний напад на військовослужбовця 16:21
Прокурором Чернігівської окружної прокуратури в судовому засіданні доведено вину 32-річного місцевого жителя у нападі з метою заволодіння чужим майном, поєднаним з погрозою застосування насильства, небезпечного для життя та здоров’я особи, яка зазнала нападу, вчиненому в умовахвоєнного стану особою, яка раніше вчиняла розбій, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 187 КК України.
Ще три громади області розробляють концепти безбар’єрних маршрутів 15:39
На Чернігівщині триває робота над формуванням комплексної мережі безбар’єрних маршрутів. Крім Олишівської селищної ради, дорожні карти таких проєктів намітили також Гончарівська, Коропська та Парафіївська громади.
Засуджено до 10 років позбавлення волі чоловіка за вбивство односельчанина 14:57
Чернігівською окружною прокуратурою доведено вину 54-річного мешканця одного з сіл Чернігівського району та області за фактом умисного вбивства знайомого своєї дружини (ч.1 ст.115 КК України).