Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

П`ятниця, 29 березня, 08:54:50

"Нехитра" транспортна арифметика?

10.03.2016   16:28Агенцiя

За роки незалежності в Чернігові фактично сформувалася нова міська транспортна мережа, котра поки що майже повністю задовольняє вимоги всіх мешканців міста.

Здається, формувалася вона за принципом «протоптаних людьми стежок», а не за тими пропозиціями, що надходили від якихось спеціалізованих проектних інститутів. Певно, тому деякі з колишніх дуже популярних маршрутів (наприклад, автобусний № 10) уже припинили своє існування. А за нові (наприклад, той же № 27) — шалена конкуренція.

Зауважу, що, на превеликий жаль, урядова політика (десятки років товчуть воду в ступі щодо надання замість пільг на папері адресної допомоги) дуже «допомогла» майже «знищити» міський електротранспорт. Сьогодні наше рідне ЧТУ (тролейбусне управління) навіть не може щодня випускати на лінію 64 тролейбуси, котрі з великими труднощами (за скороченим графіком) ледве-ледве впоруються з перевезенням пільговиків і невеликої кількості платних пасажирів.

Тому рішення нової міської влади обрати курс переваги електротранспорту в Чернігові та більш-менш великих автобусів можна було би тільки вітати. Проте чомусь не зовсім хочеться! Останні події, пов’язані з міським транспортом і розробкою нової транспортної системи, виявили стільки проблем! А крім того – поставили кілька нових серйозних питань саме до тих людей, котрі нібито більше за все повинні нести відповідальність.

Керівництво міста запевняє нас із вами, що без широкого громадського обговорення цієї теми нової транспортної схеми не буде затверджено. Тому пропоную на ваш розсуд свої «п’ять копійок» щодо бачення вирішення транспортної проблеми міста. Адже навіть підхід до цього може дуже суттєво відрізнятися. Залежно від виконавців.


Підхід господаря

За словами міського голови Владислава Атрошенка, тролейбусний парк суттєво постарішав за останні роки, і сьогодні для нормального функціонування тролейбусного руху необхідно мати не менше 115 машин рухомого складу. Що стосується автобусного парку, то за новими умовами договорів із перевізниками, які визначатимуться за конкурсом, передбачено збільшення кількості автобусів великої та середньої пасажиромісткості.

«Проте місто має не більше 74 машин, котрі ще можна експлуатувати, інші 22 одиниці не варто й ремонтувати. Тож необхідно закупити близько 40-41 одиниць тролейбусів для міста», – сказав мер. Крім того зауважив, що після опрацювання робочою групою нової схеми руху громадського транспорту обов’язково відбудеться процедура громадських слухань. Доречно сказати, що не дуже віриться в існування 74-х повністю «робочих» тролейбусів. Якщо вони й є, то лише протягом того часу, поки перебувають у парку. А тільки-но виходять на лінію — добре коли 63 тролейбуси «доживають» до кінця робочого дня.

Але нехай буде 75 і потрібно купити якихось сорок із хвостиком нових сучасних тролейбусів. На це необхідно не менше 200 мільйонів гривень (швидше за все, набагато більше — ціни мало-помалу ростуть). Де їх узяти? Ні у ЧТУ, ні у міста таких коштів у скарбниці немає.
Нагадаємо: останньої сесії депутати виділили 55 мільйонів на купівлю 10-ти нових тролейбусів під новий тролейбусний маршрут. Як наголосив Владислав Атрошенко, розробляються кілька варіантів отримання позики у гривні, тривають переговори щодо кредиту в євро від Європейського банку реконструкції та розвитку, а також розглядаються варіанти придбання тролейбусів у лізинг.

«Якщо ми хочемо, щоби маршрутна мережа у нас була абсолютно якісна, а не така, яка вона є, нам потрібні кредитні кошти. У гривнях — це близько 300 мільйонів. Жоден комерційний банк нам на 12 років гривню під прийнятну відсоткову ставку не надасть. Це буде валюта», – каже міський голова.

Справді, взяти кредит легко, але це справа відповідальна. Гроші ж потрібно віддавати. Для цього слід зробити електротранспорт у місті якщо й дотаційним, то по мінімуму. Можливо, зменшити кількість пільговиків, котрих сьогодні в Чернігові — майже третина мешканців. Можливо, шукати інші варіанти (домовитися з іноземцями, які «списують» свій транспорт після десяти років експлуатації тощо).


Невже сім разів відміряти не будемо?

Як на мене, новообрана міськрада Чернігова, на жаль, не є монолітною командою. Чому? Швидше за все, через те, що депутатів ми обирали за партійними списками й абсолютної перемоги на виборах ніхто не отримав. Тому вони (місцеві партійні осередки) й досі продовжують боротися за владні крісла і через відсутність поки що сталої більшості депутатів отримують їх. Також далеко не всі призначені чиновники опікуються тими справами, в яких насправді компетентні.

Наприклад, готові вже хоч завтра «запустити» в дію нову транспортну схему Чернігова, яка взагалі може виявитися поки що непотрібною.
Як повідомив заступник міського голови Олександр Ломако, якщо у міста не буде можливості придбати необхідну кількість тролейбусів, то розроблена під електротранспорт міська транспортна схема втратить свій сенс і втілюватися не буде. Адже переговори з ЄБРР щодо кредиту на придбання тролейбусів іще тривають. За словами пана Олександра, міська влада просить більш лояльні умови, адже євро — доволі нестабільна валюта. Відповідно, якщо курс виросте, ми будемо не в змозі погашати кредит. Тому окремо ведуться перемовини з рядом компаній про лізинг тролейбусів.

– Якщо переговори будуть успішними, то є сенс робити нову мережу під тролейбуси. Коли ж ми повинні визнати, що за бюджетні гроші не можемо купити 40-50 тролейбусів через брак коштів, тоді й презентувати схему під тролейбуси без тролейбусів — нерозумно.
Відповідно, ми її переглядатимемо з урахуванням того, що маємо на сьогоднішній день, – підсумував Олександр Ломако.

А от найголовніший «відповідальний» за транспорт у місті — профільний заступник міського голови Олександр Кириченко – грає в якусь свою «гру». Для нього все було вирішено ще в лютому (!): скорочуємо декілька тролейбусних маршрутів. При цьому те, що відтак економічно виграє ЧТУ, відомо, певно, лише одному панові Кириченку. Хоча те, що з цього приводу кажуть пересічні чернігівці (можна прочитати в соціальних мережах), – суцільна лайка! Спочатку планувалося ввести плату за проїзд пільговикам у тролейбусах за гривню. Тепер нова ідея-фікс — 12-й маршрут тільки для тролейбусів (орієнтовно — Вокзал-Бобровиця через вулицю Рокоссовського).


Перспектива, яка дещо насторожує

Власне кажучи, ідея запуску тролейбуса цим маршрутом завжди подобалася. Хоча зрозуміло, що це потребує вже не тільки серйозних фінансів, а й серйозних технічних рішень.

Нагадаю: лише днями розглянули питання виділення коштів на розробку проектно-кошторисної документації реконструкції контактної мережі на перехресті вулиць 1 Травня та 77-ї Гвардійської дивізії. І далеко не факт, що фахівці зможуть у нинішній ситуації (з’явилися нові розв’язки) все це спроектувати. Крім того всі вулиці там дуже вузькі, що означає одне — часу на поїздку витрачатимемо набагато більше, ніж на автобусі. Й хоча цього дуже не хочеться, можливо, аби встигнути на потяг, доведеться знову ходити пішки (як у часи СРСР)! Зрозуміло, якщо з маршруту волею заступника мера «зникнуть» маршрутки. А якраз до того справа і йде!

Деякі міські засоби масової інформації радісно проінформували, що «монополії» автобусного перевізника прийшов кінець! За їхньою інформацією, той, хто обслуговує цей маршрут, уже отримав «лист щастя» про можливе розірвання з ним договору після відкриття тролейбусного маршруту. Офіційне ж повідомлення мають надіслати за 90 днів до розірвання угоди. За моєю стовідсотковою інформацією, автобусні перевізники отримали вже чотири «листи щастя» на маршрути, які мають прямий стосунок до цього поки що не організованого офіційно тролейбусного маршруту!

Тобто заступник мера вже все вирішив як за широкі верстви населення, котрі щодня пересуваються цим маршрутом, так і за всю команду міського голови. Як виявилося, міський голова взагалі був «не в курсі» надсилання таких листів…

А тепер давайте все порахуємо. Отже, для більш-менш нормальної роботи тролейбусного маршруту нам потрібні десять нових тролейбусів та парочка (може, й не нових) резервних машин. Протяжність маршруту – майже 17 кілометрів і начебто заплановано інтервал руху — трохи менше семи хвилин. Нібито все нормально!

Та існує одне маленьке «але», що псує всю райдужну картину: міський транспорт, у своїй більшості, ходить без чітко визначеного графіка. Що є однією з проблем транспортної мережі Чернігова. До речі, це стосується і транспорту ЧТУ. Що показала й недавня перевірка пасажиропотоку громадськими активістами спільно з управлінням транспорту. Та й розпланований інтервал руху між машинами — це велика ганьба для комунального підприємства. Але там цієї проблеми вперто не помічають — у всьому винні конкуренти!

Викличу на себе купу гнівних відгуків «борців з монополістами», але все-таки запропоную на ваш розгляд свої розрахунки цього «визначного» (епохального для міста) тролейбусного маршруту.

Отже, для нього потрібно 12 тролейбусів. За сьогоднішніми цінами (якщо не купувати так звані чернігівські машини — поки що вони дуже вже дорогі), один тролейбус обійдеться місту орієнтовно (буде ж відкритий тендер) у 4,5 мільйона гривень. Множимо на 12 і отримуємо цифру, яку виділяє міськрада. Ще й розв’язка на перехресті обійдеться місту в кілька мільйонів. Нехай загалом виходить 56 мільйонів.

Наразі, за офіційними даними, найрентабельнішим тролейбусним маршрутом є «четвірка», яка за годину роботи збирає цілих сто гривень. Витрати ЧТУ на кілометр пробігу — 14 гривень. Один тролейбус (у середньому) працює на лінії 13 годин. Тобто збирає з платних пасажирів 1300 гривень (650 чернігівців заплатили за проїзд). Якщо маршруток не буде, тролейбуси ходитимуть «забиті під зав’язку», але кількість платних пасажирів набагато не зросте. Найфантастичніший варіант — удвічі! Навіть при такому збільшенні максимальна виручка становитиме 2,6 тисячі.

Це доходна частина, а тепер пере­йдемо до витратної. За 13 годин роботи із запланованим інтервалом руху один тролейбус зробить лише 11 повних кіл. Помножимо цю цифру на кілометраж та на витрати й отримаємо цифру – 2541 гривня! Погашення витрат проекту (56 мільйонів) без наявності кредиту (відсотків) протягом 12 років обійдеться ЧТУ щоденно в 1278 гривень. Загалом виходить 3819 гривень! Тобто якщо місто вкладає ці гроші без надії на окупність проекту, ЧТУ щодня може заробити на цьому маршруті аж 59 гривень (повторюся – у найфантастичнішому випадку). А якщо проект бажано окупити, то ЧТУ повинно щодня ще додатково заробляти приблизно 1219 гривень.

А що вже говорити тоді про кредитні гроші? Крім того у вас може виникнути запитання, чому мені здається фантастикою така цифра платних пасажирів. Та все просто — більше людей у транспортний засіб для соціально незахищених верств населення не зможе влізти фізично. Адже наші пільговики щодня з самісінького ранку катаються містом туди-сюди: у пошуках дешевших ліків, продуктів і таке інше. І не треба їх сварити! Пропрацюйте стільки, як вони, та отримайте таку мізерну пенсію! А тоді вже сваріться.

Отже, електротранспорт як пріоритет — особисто мені подобається. Це можуть дозволити собі багаті міста світу. Якщо ми до них належимо — все супер! Тільки у будь-якому разі це повинно бути рішення не тільки нинішньої міської влади чи конкретної особи, а всієї громади міста!

Крім того в державі процес децентралізації тільки-но розпочався. Й не виняток, що сусідні з Черніговом населені пункти матимуть бажання до нас приєднатися. Тим більше, що й місту землі вже не вистачає (наприклад, на розміщення того ж сміттєзвалища). І тоді знову потрібно буде переглядати транспортну мережу. А це і час, і гроші!

Якщо до влади прийшли реальні господарі, то потрібно працювати лише на благо громади міста. При цьому – єдиною командою! І не займатися популізмом чи рекламою своєї політичної сили або громадської організації. І, приймаючи серйозні рішення, враховувати побажання та пропозиції всіх мешканців. А також реальні економічні розрахунки. Як тактичні, так і стратегічні!


Олександр Шило

Останні новини Чернігівщини

З 1 квітня 2024 року на Чернігівщині розпочинається нерестова заборона на вилов водних біоресурсів

З 1 квітня 2024 року на Чернігівщині розпочинається нерестова заборона на вилов водних біоресурсів 15:04

З 1 квітня 2024 року з метою охорони нерестовищ у рибогосподарських водних об’єктах та забезпечення сприятливих умов нересту водних біоресурсів, відповідно до Правил рибальства та наказу Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Чернігівській області від 22.03.2024 №45 на Чернігівщині розпочинається заборона добування (вилову) водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах) на період нересту.

За матеріалами СБУ винесено вирок російському окупанту, який знущався над сім’єю з неповнолітніми дітьми 14:55

За матеріалами СБУ суд виніс вирок військовому рф, причетному до вчинення воєнних злочинів під час тимчасового захоплення частини Чернігівської області.

Державна реєстраторка підозрюється у зловживанні повноваженнями, що спричинило неправомірне вибуття з державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення 14:51

За процесуального керівництва Прилуцької окружної прокуратури повідомлено про підозру державному реєстратору однієї із сільських рад Прилуцького району у зловживанні своїми повноваженнями з метою отримання неправомірної вигоди, що спричинило тяжкі наслідки та несанкціонованій зміні інформації, що обробляється в автоматизованих системах, вчиненій особою, яка має право доступу до неї, вчиненій за попередньою змовою групою осіб (ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України).

Перекривається рух автотранспорту на перехресті вул. Героїв Маріуполя та Кримської

Перекривається рух автотранспорту на перехресті вул. Героїв Маріуполя та Кримської 14:49

З 27 березня по 16:00 год. 9 квітня. Відповідний дозвіл наданий КП «Чернігівводоканал» на засіданні виконавчого комітету Чернігівської міської ради сьогодні.

 Понад 7 мільйонів гривень – на вирішення екологічних проблем Чернігівщини

Понад 7 мільйонів гривень – на вирішення екологічних проблем Чернігівщини 14:45

Профільна робоча група при Чернігівській обласній раді сьогодні, 26 березня, погодила перелік видатків обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області на 2024 рік.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини