Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

П`ятниця, 19 квітня, 11:12:05

Із дитячим візочком по Чернігову: смуга перешкод на кожному кроці

22.08.2013   12:46Агенцiя

У нас чомусь вважають, що мамі в декретній відпустці нікуди не потрібно, у неї не може бути ніяких справ і тим більше інтересів — сиди вдома і виховуй дитину, обурюються молоді чернігівські мами Тетяна Новицька та Катерина Пашук. Вони, як і багато сучасних мам, звикли до активного життя й шаленого темпу, але нині простір їхнього пересування обмежений, адже з коляскою в Чернігові навіть похід до магазину — справжнє випробування.

Із візочком складно зайти в транспорт, магазин чи аптеку, врешті-решт, а шляхи пересування можуть перетворитися на справжню смугу перешкод через високі бордюри. Але до всього, і це найбільш прикро, на кожному кроці чекає пасивно-байдуже чи ще гірше — ворожо-агресивне ставлення чернігівців.

«Виходьте з автобуса! З коляскою не можна!»

У громадському транспорті в мам із візочками зароджуються дивні комплекси. Важко залишатися спокійною, коли кондуктори й пасажири невдоволено бурчать і скоса поглядають всю дорогу. Для Катерини Пашук, мами 9-місячної Аліси, останньою краплею стала поїздка на маршруті № 37, коли її з дитиною ледь не вигнали з автобуса. Жінка спеціально чекала велику машину (в маршрутки нічого й потикатися). До того ж був не час пік, тобто автобус не такий уже й заповнений. Але, розмістившись на задньому майданчику, Катерина почула від кондуктора рішуче: «Виходьте! З коляскою не можна!»

— Я просто остовпіла, запропонувала заплатити за візочок як за багаж. Але вона була непохитна. При цьому пояснити, які правила забороняють мені їхати в автобусі, кондуктор не змогла. Та в мене просто не було іншого виходу — доїхати більше нічим. Тому змушена була змиритися з таким ставленням до себе, просто сиділа приголомшена, із зіпсованим настроєм. Мене ще тиждень трусило від такої несправедливості, — пригадує Катерина.
Показово, що до цієї вкрай абсурдної ситуації зовсім байдуже поставилися інші пасажири автобуса. Жоден не зробив зауваження, жоден не заступився за молоду маму. Зрозуміло, кондуктор, мабуть, переймалася тим, як додати кілька гривень до виручки. Адже на місце візочка могло зайти ще кілька людей. Але невже десяток зайвих сантиметрів вільного місця — достатня мотивація для інших пасажирів, щоб наплювати на елементарну совість?

— Буває, і пасажири роблять зауваження, мовляв, куди ти лізеш зі своєю коляскою? В декреті? От і сиди вдома! Насправді я завжди заходжу в транспорт уже з певним внутрішнім напруженням. Адже точно доведеться вислуховувати, якщо не від кондуктора, то від інших пасажирів. Людей, які поступляться місцем, допоможуть занести коляску в Чернігові, відсотків 20. Навіть якщо з Києвом порівнювати, то ситуація зовсім інша. Там усі кидаються допомогти, підтримати, — додає Тетяна Новицька, мама 6-місячної Поліни.

А от і можна! За законом

Насправді правил, що б забороняли їздити з візочками у громадському транспорті, звичайно ж, не існує. Тому такі дії — чи то невдала самодіяльність кондуктора, чи, можливо, ініціатива перевізника, що, однак, суперечить не тільки здоровому глузду, але й законодавству.

— Пунктом 5.7 Правил перевезення пасажирів тролейбусами (трамваями), крім ручної поклажі, дозволяється безоплатно перевозити дитячий візок, — пояснює правозахисник Олександр Хроленко, керівник відділу безкоштовної правової допомоги організації інвалідів «Благодіяння». — Що стосується  Правил користування автобусним транспортом, то в разі відсутності багажного відділення багаж перевозиться в салоні автобуса (одна одиниця — безоплатно, решта — за плату згідно з тарифом). Багажем вважається вантаж, розміри якого не перевищують 100х50х30 сантиметрів, вагою від 10 до 40 кілограмів.

Правда, і багажем назвати дитячий візочок можна хіба що з натяжкою. Навіть у літаках, де суворо обмежена кількість, габарити й вага валіз, дитячі візочки перевозять безкоштовно й без будь-яких проблем.

«Кондуктор перегрілася»

У міському управлінні транспорту та зв’язку вважають, що такий випадок — скоріше виняток, ніж екстремальний прояв загальної недоброзичливості до дитячих візочків у транспорті.

— Це не типовий випадок. За 13 років, що я працюю начальником міського управління транспорту, це перша така скарга. Ну, перегрілася кондуктор. Ми подзвонили мамі, вибачилися. Перевізник викликав цього кондуктора, провів роз’яснювальну бесіду, — коментує ситуацію Володимир Воронін, начальник міського управління транспорту.

Те, що кондуктори з упередженням ставляться до мам із візочками, посадовець навідріз заперечує.

— Це неправда. Як це визначити? Чим довести якісь косі, на думку мам, погляди? Ми тільки підтримуємо мам. Їздіть, будь ласка, — запевнив Володимир Воронін.

Хочеться додати, що, звичайно, найзручніший для дитячих візочків транспорт — це тролейбус. І мами з великим задоволенням користувалися б саме ним. Але ж у тролейбусному управлінні зменшується не тільки кількість машин, але й тихо «помирають» цілі маршрути, як, наприклад, «дев’ятка». Автобусів великої місткості також у місті надто мало. На деяких маршрутах — нема жодного. А в маленькі маршрутки, що просто заполонили все місто, нічого й думати влізти з візочком.

Тому розібратися з винними у прикрому інциденті з Катериною Пашук — це добре. Але куди важливіше — нова стратегія розвитку міського пасажирського транспорту, що має врахувати всі ці моменти. Над нею якраз активно працює міська рада.

Допомагають із коляскою тільки дівчата

Однак із подібними труднощами мамам доводиться стикатися не лише у транспорті. Аналогічні проблеми чекають практично на кожному кроці й починаються уже за порогом квартири. Здається, можна було б зекономити нерви й не потикатися до автобусів взагалі. Але пройти пішки теж вдається далеко не всюди.
— Перш ніж вийти з дому, треба дуже ретельно продумати й спланувати маршрут. По-перше, щоб максимально уникнути підземних переходів. Пандуси майже в усіх просто непридатні — дуже стрімкі, а колії розставлені так, що колеса просто зіскакують, — каже Тетяна Новицька. — Окрема тема — бордюри. Наприклад, біля «Прогресу» бордюр дуже високий. Як по ньому спускати коляску? І таких немало. На пішохідних переходах навіть у центрі міста з’їзди — велика рідкість.

Кожна мама знає, скільки навколо її будинку сходів і сходинок, бордюрів і непристосованих заїздів. Усього того, бігаючи сама всього кілька місяців тому, вона зовсім не помічала. Того, що тепер завдає стільки клопоту і… порушує вимоги державних будівельних норм. Адже нормативними документами чітко передбачено з’їзди, як і регламентовано висоту бордюрів. Але пристосовувати місто для візочків будуть тільки заодно — коли ремонтуватимуть дороги й тротуари.

— Вимоги Державних будівельних норм щодо доступності тротуарів і доріг для маломобільних груп населення будуть враховуватися при їхніх капітальних ремонтах. Під час капремонтів будемо облаштовувати понижені бордюри. Але це комплексне питання. Треба, щоб ці спуски не стали на заваді водовідведенню, — запевнила Наталія Плиско, головний спеціаліст виробничо-технічного відділу міського управління житлово-комунального господарства. — Скарг на таку ситуацію до нас надходить дуже мало. Але ми їх усі розглядаємо і, де є можливість, робимо пониження, — додала посадовець.

За інформацією міського управління житлово-комунального господарства, цього року капітальний ремонт планують на тротуарах вулиць Рокоссовського та проспекту Миру, а також на ділянках вулиць Гетьмана Полуботка, Кільцевій, 50 років СРСР, Київській, Шевченка, Любецькій, Толстого, Щорса. Уже до осені буде видно, наскільки врахували вимоги ДБН.

І знову ж таки, хай комунальники не помічають потуг матусь у спробах затягнути коляску на сходи чи скотити з бордюру, але ж перехожі на вулиці бачать і… проходять повз!

— Це насправді класика. Ми до цього звикли вже під час вагітності. Тоді в транспорті місцем поступалися тільки дівчата. Так і з візочками допомагають або такі ж матусі, або ті, хто це нещодавно пережив, — зауважує Катерина Пашук.

Мам із дітьми не чекають ані магазини, ані кафе, ані аптеки

Незважаючи на вимоги законодавства, абсолютно недоступними для мам із колясками залишаються більшість супермаркетів, кафе, банків, аптек і навіть дитячих магазинів. Необхідні пандуси деінде все ж є, але трапляються дуже «цікаві» конструкції — пандус із бордюрчиком, пандус, що піднімається… у стінку, стрімкий пандус, на який не залізе навіть акробат.

— Навколо мого дому, наприклад, немає жодного магазину, куди я б могла зайти з коляскою, — скаржиться Тетяна Новицька. — Заїзди є тільки у великих супермаркетах. Багато торгових точок навіть вішають таблички, що забороняють заходити з візочком. Доводиться брати маленьку на руки, а коляску залишати на вулиці, бігати кожні три хвилини перевіряти й сподіватися, що ніхто її не забере. Зважаючи, що Подусівка — ще «той» район, насправді страшно.

На жаль, сьогодні якось змінити ситуацію не може навіть міське управління архітектури. За словами головного архітектора міста Сергія Калюжного, управління тільки на етапі видачі містобудівних умов і обмежень рекомендує проектантам будівлі передбачити пандуси чи кнопки виклику. Але як ця рекомендація виконана, не перевіряють, адже не приймають будівлю в експлуатацію.

Мам із дітьми не чекають ані чернігівські торгові центри, ані кафе та ресторани. Чи як іще пояснити те, що на все місто у ЖОДНОМУ громадському закладі немає кімнати матері та дитини? Навіть у дитячих магазинах хоча б сповивального столика в туалеті не знайдеш. Жінок із дітьми чомусь не розцінюють як потенційних клієнтів. А дарма! Їм нудно в декреті. Вони б із задоволенням здійснювали шопінг чи сиділи в кафе. Створіть тільки комфортні умови, де можна змінити підгузок і спокійно погодувати малюка.

Коли мамам жити стане легше

Такі звичайні побутові й, здавалось, самі собою зрозумілі речі, з яких складається життя молодих мам, насправді свідчать про рівень розвитку нашого суспільства. Після розмов із молодими жінками, які звикли вести активне життя й тепер обмежені в пересуванні, стає зрозуміліше, чому за рейтингами журналу «The Economist» гірше, ніж в Україні, народитися тільки в Кенії та Нігерії. А за результатами досліджень міжнародної організації «Save the Children», наша країна аж на 74-му місці серед сприятливих для материнства країн.

Але питання не тільки матеріальне. Звичайно, перевізникам треба працювати над якістю транспорту й обслуговування, бізнесменам подбати про пандуси й кімнати матері та дитини. Безперечно, влада повинна стежити за виконанням вимог закону й обладнати з’їзди та переходи. Та щоб змінити це все, потрібен час і кошти.

І що, так і будемо чекати, поки інфраструктура міста стане сприятливою і всі проблеми відпадуть самі собою? Це не головне. Найважливіше — повага до цих без того затурканих мам. На всіх рівнях — влади, бізнесу, сфери обслуговування, але найперше — на суто людському. Врешті, допомогти з візочком чи притримати двері — зовсім не важко, чи не так?

Чижова Ольга, Чернігівські відомості

На замітку. У таксі про коляску треба домовлятися заздалегідь

За дитячі візочки іноді беруть доплату навіть у таксі, поскаржилися молоді матусі. Ми обдзвонили всі служби, що тільки вдалося знайти в Інтернеті, й з’ясували, хто в нашому місті так не любить дітей.
Перевізників поділили приблизно 50 на 50 — хтось просить доплату («Звичайно! Аякже?»), а деякі навіть питанню такому дивуються і запевняють, що окремих тарифів для колясок у них нема. Словом, уточняти й домовлятися про це треба одразу при замовленні. Тим більше що, можливо, це вплине й на вибір машини, яку до вас відправить диспетчер. У багатьох авто багажники зайняті газовими балонами, тож візочок туди просто не влізе. Благо, вибір у нашому місті є.
Не просять доплату: «Армада», «Дарна», «Круїз», «Ред», «СВН».
«Алва» доплату не бере, але треба уточняти автомобіль, у деякі візочок просто не увійде.
«Економ-таксі» просто не обслуговує, адже не може вмістити візочок.
Додаткова оплата у 5 грн: «Кеб-таксі», «Радіо-таксі», «Нова», «Навігатор», «Максі», «Експрес».
«Євротаксі» вимагає додаткову оплату за кожен кілометр поїздки: 2,5 грн. замість 2 грн. стандартного тарифу.

Мовою закону. Як повинні виглядати входи до магазинів?

Державні будівельні норми передбачають доступність громадських місць для так званих маломобільних груп населення, тобто людей, яким складно самостійно пересуватися. Крім інвалідів та людей похилого віку, до цієї категорії належать і вагітні жінки та мами з дитячими колясками.
Відповідно до чинних норм, магазини, кафе, аптеки, банки установи та інші об’єкти повинні бути обладнані так, щоб можна було не тільки зайти до них, але й безперешкодно пересуватися всередині.
У будинку повинен бути як мінімум один вхід, пристосований для маломобільних груп населення. Сходи мають дублюватися пандусами, а за необхідності — іншими засобами підйому. Зовнішні сходи й пандуси повинні мати поручні. Максимальна висота одного підйому (маршу) пандуса не має перевищувати 0,8 м при нахилі не більше 8%. Ширина пандуса при виключно однобічному русі повинна бути не менше ніж 1 м.
Висота бордюрів по краях пішохідних шляхів на ділянці рекомендується не більше ніж 0,05 м.

Якщо вас виганяють із громадського транспорту

— Загальна порада молодим матусям із маленькими дітьми та колясками у громадському транспорті: за будь-яких обставин не нервувати, зберігати спокій, пам’ятаючи про здоров’я дитини. Якщо назріває конфлікт у транспорті, ввімкнути диктофон, котрий є в кожному мобільному телефоні, попередивши про це кондуктора чи контролера. Ввічливо попросити назвати своє прізвище, ім’я та по батькові, посаду, прізвище та телефон керівника, спитати, в чому полягає суть претензій та яким законом чи правилом така вимога передбачена. Попередити кондуктора (контролера) про відповідальність, якщо його вимоги виявляться незаконними. Якщо бажання спілкуватись у посадової особи не зникне, записати всі відповіді на диктофон для можливості подальшого оскарження дій.
Також коли виникає конфлікт у громадському транспорті, можна порекомендувати одразу ж по телефону звернутись до однієї з контролюючих організацій, телефони яких мають бути розміщенні в автобусі чи тролейбусі, — радить Олександр Хроленко, керівник відділу безкоштовної правової допомоги організації інвалідів «Благодіяння».

Останні новини Чернігівщини

«Трагедія в Драмі» — прем’єра документального проєкту-розслідування Суспільного 10:50

19 квітня о 19:00 на ютуб-каналі Суспільне Чернігів відбудеться прем'єра документального проєкту «Трагедія в Драмі».

Ярмаркували у Чернігові: яких працівників шукають місцеві підприємства? 10:39

Яку роботу та умови праці пропонують, говорили на ярмарку вакансій етичного бізнесу в Чернігові. Захід відбувся з ініціативи Міжнародної Організації з Міграції (МОМ) за фінансування народу Японії та за сприяння Чернігівської обласної служби зайнятості.

Спільний проєкт міста Чернігова, уряду Німеччини та UNDP в Україні 10:30

Наприкінці 2022 року в Україні було розпочато проєкт «Підтримка швидкого економічного відновлення українських муніципалітетів», який фінансується урядом Німеччини. Реалізує проєкт німецька компанія GIZ та Програма розвитку ООН (UNDP) в Україні.

Чи високі ризики відбудови/відновлення об’єктів соціальної інфраструктури, пошкодженої внаслідок російської агресії в Чернігові? 10:13

Наявність ризиків під час моніторингу визначали аналітики громадської організації «Агенція міських ініціатив».

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу

Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 09:44

Протягом минулої доби зареєстровано 3 небезпечні події, а саме: 1 дорожньо-транспортну пригоду та 2 пожежі. Внаслідок цих подій постраждала 1 особа.

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини