Відкритий лист до Владислава Атрошенка і депутатів міської ради
Музей Десни або про долю теплохода "Казбек"
Шановне товариство!
У середу, 28 квітня, на сесії міської ради буде розглядатись питання про долю теплохода «Казбек», яка тривожить багатьох чернігівців. Від імені громадської організації «Сіверський інститут регіональних досліджень» і небайдужих містян прошу дослухатись до висловлених нижче думок.
З повагою, Сергій Лепявко,
доктор історичних наук, професор,
заслужений діяч науки і техніки України
Теорія: про туризм у Чернігові.
Місто, яке хоче будувати свою економіку на туризмі, повинно дбати про те, як затримати туриста на одну чи більше ночей. Лише таким чином можна отримати від нього належний прибуток. Щодо Чернігова відомо, що оглядова екскурсія містом спокійно укладається в неповний день. Більшість гостей не залишається на ночівлю, тому насправді це не туристи, а екскурсанти. Необхідно визнати, що одних церков (і навіть церков з ресторанами поряд) для розвитку місцевого туризму явно недостатньо.
Перетворити Чернігів з екскурсійного міста в туристичне можна тільки шляхом створення нових цікавих об’єктів. Світова практика засвідчує: найкраще цю роль виконують музеї, які повинні зустрічати туристів на кожному кроці, займати їх увагу і час. Музеї, як і гастрономічні страви, повинні задовольняти різні смаки. Не випадково, в західних країнах так багато музеїв, які підтримують влада та підприємці. Там, де існують музеї, добре живеться ресторанному, готельному, розважальному та всім іншим видам туристичного бізнесу. Разом із збереженням історичних пам’яток, розвиток музеїв – основне вкладення в туристичну інфраструктуру.
Саме з цієї причини в Чернігові потрібно розширювати існуючі та створювати нові різноманітні музеї: археології, етнографії, побуту, окремий музей історії Чернігова, музей військової авіації і техніки тощо. Наприклад, для правильно організованого туристичного бізнесу є нонсенсом, що в Чернігові існує унікальна колекція радянських літаків-винищувачів, але вона досі не працює на місто.
До чого тут «Казбек»?
По-перше, теплохід «Казбек» сам по собі є пам’яткою історії транспорту. Його вік становить 50 років. Для техніки це вже історія. В України суден цієї серії одиниці. З кожним десятиріччям цінність «Казбеку» як пам’ятки буде лише зростати. В західних країнах таку техніку бережуть. Якщо «Казбек» зникне, в Чернігові стане на один цікавий об’єкт менше. Свого часу у міському парку стояв паровоз, у тролейбусному депо – старий тролейбус, але їх розпиляли на металобрухт. Кожен такий випадок – втрата для міста.
По-друге, «Казбек» є пам’яткою історії судноплавства на Десні. З кінця ХІХ до кінця ХХ ст. Десна була річкою-трудівницею з інтенсивним річковим рухом і великим флотом. Тепер з економічних причин судноплавство на Десні навряд чи відновиться в таких обсягах.
Якщо думати про Чернігів як туристичне місто, «Казбек» обов’язково потрібно зберегти у будь-який спосіб. Зберегти, навіть якщо він не буде плавати. Найпростіше логічне рішення – використовувати його як літній ресторан або кінотеатр. Головне, щоб справжній теплохід і надалі прикрашав Десну і Чернігів.
Найважливіше: музеєфікація.
За сприятливих обставин «Казбек» може стати основним об’єктом або складовою частиною одного з нових унікальних музеїв Чернігова.
Пропозиція перша: створити на «Казбеці» «Музей річкового судноплавства», присвячений судноплавству на Десні та інших річках. В Україні такого музею не існує. Він має бути наповнений оригінальними експонатами, моделями плавзасобів, планами лоцманів ХІХ ст. тощо. Бажаючих відвідати його експозицію буде більше ніж достатньо.
Друга пропозиція: створити «Музей Десни». Десна – одна з найбільших річок Європи і на такий музей заслуговує. В Європі існують музеї Дунаю, Рейну, Темзи. Він повинен мати комплексний характер, де на першому плані будуть природа і екологія, а за ними все інше – рибальство, судноплавство, історія тощо. За правильної організації він стане центром тяжіння для туристів і місцем проведення уроків для учнів Чернігова, області і Києва. Враховуючи зростання інтересу до водних ресурсів та екології в світі, значення такого музею матиме національний і міжнародний масштаб, і він має шанси отримувати міжнародне фінансування.
Створення музею може здійснюватися коштом міста і шляхом приватного партнерства. Сподіваємось, що час, коли чернігівські бізнесмени стануть щедрішими до культури і зрозуміють, що від неї прямо залежить розвиток міста, все ж колись настане.
Останні новини Чернігівщини
Стартували безоплатні освітні заходи з розвитку професійних навичок жінок 10:56
25 листопада відбувся перший онлайн-тренінг «Лідерство і соціальна відповідальність у бізнесі. Мистецтво партнерств» у межах програми «Підтримка розширення економічних прав жінок в Україні».
Директор підприємства підозрюється у заволодінні бюджетними коштами на ремонті лікарні 10:49
За процесуального керівництва Козелецької окружної прокуратури повідомлено про підозру директору підприємства у заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовим становищем, вчиненому в умовах воєнного стану та у видачі завідомо неправдивих офіційних документів службовою особою (ч. 4 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України).
«Спас Чернігівський: Собор як місце єднання»: у Софії Київській презентували спецвипуск журналу про чернігівську пам’ятку 10:13
Вчора у Національному заповіднику «Софія Київська» провели презентацію спецвипуску журналу «Антиквар», присвяченого чернігівському Спасо-Преображенському собору.
Городнянські поліцейські відсторонили від керування нетверезого водія, вміст алкоголю в крові якого перевищував допустиму норму більш ніж у 14 разів 09:35
Поліцейські сектору реагування патрульної поліції ВП №3 (м. Городня) Чернігівського райуправління поліції викрили 53-річного водія автомобіля ВАЗ, який керував транспортом у стані алкогольного сп’яніння. На правопорушника складено адміністративні матеріали.
Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 09:32
Протягом минулої доби зареєстровано 6 небезпечних подій, а саме: 2 дорожньо-транспортні пригоди та 4 пожежі. Внаслідок цих подій 2 особи постраждали.