Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Понеділок, 25 травня, 21:30:39

КП "ЧТУ" обслуговує 11 тролейбусних та 2 автобусні маршрути

11.02.2020   08:45Агенцiя

Комунальне підприємство «Чернігівське тролейбусне управління» обслуговує 11 тролейбусних та 2 автобусні маршрути. Протягом минулого року в Чернігові тролейбусами перевезено майже 36 мільйонів пасажирів. Плюс автобусами КП "ЧТУ" їх перевезено ще понад 1 мільйон.

Зараз КП "Чернігівське тролейбусне управління" - єдине транспортне підприємство міста, що в повному обсязі забезпечує перевезення усіх передбачених законодавством пільгових категорій громадян.

На балансі комунального підприємства 103 одиниці пасажирських та 5 службових тролейбусів, 25 автобусів та 28 одиниць спецтехніки. Протяжність тролейбусних контактних мереж у Чернігові сягає 110 км, кабельних — 66 км.

У 2019 році пасажиропотік у тролейбусах дещо зменшився. Здебільшого це повʼязано із тривалими змінами маршрутів тролейбусів на час ремонту доріг та обʼєктів міської інфраструктури, а також зі зменшенням різниці у готівковій вартості проїзду між комунальним та приватними перевізниками.

Разом з тим, Чернігів має розвинену тролейбусну мережу. Для більшості населення міста тролейбус знаходиться у пішохідній доступності. Це свідчить про значний потенціал на збільшення долі перевезень у місті комунальним електротранспортом, навіть без побудови нових ліній: збільшуючи кількість маршрутів та випуск на лінію.

Про це говорив в.о.начальника КП «ЧТУ» Руслан Ємець 4 лютого на щотижневій нараді в міській раді, доповідаючи про роботу підприємства в 2019 році.

Нещодавно Чернігів став одним з перших міст України, хто запровадив сучасну систему автоматичного обліку оплати проїзду. Електронний квиток (АСООП) у комунальному транспорті міста з'явився з липня 2018 року. Відтоді облік платних пасажирів відбувається через валідатори. Завдяки системі дані про всі операції зберігаються в електронному вигляді й надають широкі можливості по їх аналізу й обробці. Після впровадження АСОП серед загального пасажиропотоку стало видно тих пасажирів, які користуються проїзними. До цього їх рахували за методиками, що, як виявилося, не відповідали реальності.

Весь транспорт ЧТУ обладнаний GPS-трекерами, що дає можливість пасажирам бачити на електронних табло прибуття транспорту у реальному часі. За даними системи можна точно дізнатися час і обсяг максимального та мінімального пасажиропотоку на тому чи іншому маршруті, «години пік», а відповідно — розрахувати кількість рухомого складу та графіки руху, задля забезпечення балансу між зручністю для пасажирів та максимально економічною вигодою для підприємства.

За словами Руслана Ємця, максимальна ефективність такої системи, тобто створення єдиної інфраструктури оплати проїзду, можлива лише за умови впровадження електронного квитка в усьому міському транспорті та забезпечення обліку усіх пільгових категорій.

У 2019 році парк КП «ЧТУ» поповнився новими тролейбусами виробництва Чернігівського автозаводу. На їх закупівлю з міського бюджету було виділено 30 млн грн. За результатами тендеру переможцем стала компанія «Еталон-Лізинг», яка й поставила на підприємство шість тролейбусів на суму 29 млн 730 тис.грн (4,955 млн грн за од.). Наразі вони вже обслуговують маршрути міста.

За поставками техніки Чернігів займає непогані позиції по Україні. Дана закупівля та перегляд кількості одиниць техніки на кожному з маршрутів дала можливість підтримати середній випуск на лінію в 57 тролейбусів, при тому, що стара техніка виходить з ладу щодня.

Крім того, на сьогодні завершується виконання капітального ремонту тролейбуса ПМЗ-Т2 1994 року виробництва, завдяки якому термін служби машини продовжено приблизно на 5 років. Власними силами підприємства виконано 2 середніх ремонти рухомого складу.

Бюджетом на 2020 рік передбачені кошти на заміну 4,8 км високовольтного кабеля живлення тягової підстанції №8, а також капітальний ремонт 2 км контактної мережі. За минулий рік проведено реконструкцію контактної мережі на перехресті вулиць 1-го Травня та Бєлова. Також у 2020 році заплановані реконструкції контактної мережі на перехрестях 77 Гвардійської дивізії — Київська, Рокоссовського —1-го Травня та Шевченка — Малиновського в зв'язку зі змінами організацій схем дорожнього руху.

Протягом 2019 року через систему електронних торгів «ProZorro» підприємством проведено закупівель на загальну суму 41 323 тис.грн. Здійснення закупівель через «ProZorro» дозволило зекономити 1 643 тис. грн. З них на закупівлю тролейбусів витрачено 29 730 тис.грн, де економія склала 270 тис. грн. Заощаджені кошти з закупівлі тролейбусів направлені на придбання спецчастин контактної мережі.

Кадри

Станом на кінець року на підприємстві працює 499 осіб. Тролейбуси та автобуси КП «ЧТУ» обслуговують 161 водій та 131 кондуктор.

На лінію щоденно випускається у будні дні 65 тролейбусів і 6 автобусів, у вихідні - 52 тролейбуси і 5 автобусів. Водії працюють за двозмінними, однозмінними подовженими та розривними графіками. Плановий час на лінії щодня становить 850 годин.

Як зазначив в.о. начальника підприємства, у відповідності до нормативів при нинішньому випуску у 65 машин, для роботи у двозмінному графіку і забезпечення необхідного резерву, на підприємстві мають працювати 182 водії тролейбусів та стільки ж кондукторів. Тож на сьогодні підприємство має 32 вакансії водіїв тролейбусів, 8 - водіїв автобусів та 40 - кондукторів.

Середня заробітна плата на підприємстві за підсумками 2019 року становила 8 591 грн. Середня зарплата водіїв тролейбуса - 11 698 грн, працівника служби ремонту — 7 894 грн.

Для водія тролейбусу сума нарахувань залежить від відпрацьованих на лінії годин , класності, премії та інших доплат. Для прикладу, за роботу у вихідні водію, у відповідності до законодавства, нараховується подвійна погодинна ставка. Отже, фактично водіям тролейбусів щомісячно нараховується від 7 100 грн (у початківців) до 18 000 грн. Разом з тим, водіїв тролейбусів не вистачає майже скрізь, а деякі багатші міста пропонують вищий рівень заробітної плати. На сьогодні те, що водії, які навчаються за рахунок місцевих коштів, виїжджають працювати за фахом у Київ, Дніпро, Одесу та інші міста, є серйозною проблемою для чернігівського підприємства.

Разом з тим, воно продовжує навчати нові кадри. Ще у 2018 році КП «ЧТУ» змінило підходи до навчання водіїв тролейбусів. Якщо раніше близько року чекали поки збереться одна велика група, то тепер одночасно можуть навчатись кілька менших груп. Завдяки такому новому підходу, у 2019-му вдалося навчити 28 нових водіїв.

Фінансова складова

З початку 2019 року на проїзд у міському транспорті діють такі тарифи: 5 грн готівкою та 3,95 грн транспортною карткою у тролейбусах, 6 грн у автобусах. Для школярів - зменшені тарифи, відповідно 2 і 3 грн.

Число перевезених платних пасажирів наступне: у 2019 році в тролейбусах їх було 10,5 мільйонів (тобто менше третини), в автобусах -  889 тисяч.

За 2019 рік збір виручки  у тролейбусах склав 45,8 млн грн, в автобусах - 4,9 млн грн. Також підприємство має дохід від реалізації товарів, робіт, послуг, реклами та оренди. Але видатки підприємства становили за рік сумарно майже 128 млн грн, з яких тільки заробітна плата зі сплатою ЄСВ забрали 67,2 млн грн, а електроенергія - 29,2 млн грн. Тому комунальне підприємство кожного року підтримується містом, яке надає компенсацію за пільгові перевезення. У 2019 році остання становила 65,4 млн грн.

Інші проблеми підприємства

Невід’ємною частиною інфраструктури КП «ЧТУ» є тягові підстанції, кабельні та контактні мережі. Довжина ліній 10 кВ — 31,5 км, ліній 0,6 кВ — 33,1 км, більшість з них у незадовільному стані. Наслідком зношеності кабельних мереж є постійні аварії, на ліквідацію яких щоразу витрачаються значні матеріальні ресурси. Загалом за 2019 рік ліквідовано 50 аварій на кабельних лініях (у 2018 р.- 35). Найгірша ситуація, за словами начальника КП «ЧТУ», з тяговою підстанцією № 8, яка в листопаді минулого року була відрізана від живлення й наразі переключена на інші тягові підстанції - № 1, 2, 4.

Також серед проблем підприємства: застарілий рухомий склад та спецтехніка, зношеність матеріально-технічної бази депо, незадовільний зовнішній та внутрішній стан більшості виробничих будівель, вік фахівців підприємства, дефіцит водіїв, кондукторів, слюсарів-електриків, зварювальників, електромонтерів контактної мережі та інших кваліфікованих спеціалістів.

Майже половина тролейбусів підприємства - ще радянського виробництва — моделі ЗіУ-682, 9 з них плануються на списання цьогоріч. Майже 60% тролейбусів мають понаднормовий термін експлуатації. Середній вік однієї машини становить 16,6 років.

Плани та перспективи

Перешкодою в збільшенні кількості платних пасажирів у електротранспорті, а відповідно й підвищення доходів, крім інших факторів є дублювання тролейбусних маршрутів приватними перевізниками. До прикладу, третій тролейбусний маршрут значною мірою, тобто більше половини траси, дублюють одразу 5 автобусних маршрутів. А значну частину маршруту №7 «Лікарня № 2» — «Хімволокно» повторюють 6 автобусних маршрутів.

Резюмуючи свою доповідь, Руслан Ємець зазначив, що розвиток електротранспорту, як частини транспортної інфраструктури міста, залежить від розробки плану сталої міської мобільності, де максимальний пріоритет має надаватися пішоходам, екологічному громадському транспорту та велоруху.

Чернігівський міський голова Владислав Атрошенко зауважив, що, якщо щороку в міському бюджеті закладатиметься по 30 млн грн для закупівлі 5-6 тролейбусів, то за 14 років вдасться оновити весь рухомий склад КП «ЧТУ».

- Якщо купувати у місцевого виробника, і якщо у міста не будуть вилучати кошти і не будуть навантажувати міський бюджет видатками, які повинна держава робити, то за 14-16 років у нас буде оновлення електротранспорту. По автобусам – на жаль, щороку виникає безліч питань, і це рішення відтерміновується. Але колись ми до нього прийдемо. Можливо, вирішимо за рахунок кредитних коштів. Але моя політика така, що питання залучення кредитних коштів повинне бути дуже зваженим. На сьогодні ситуація у місті, а ви бачите по різним соціологічним опитуванням - досить непогана. Але якщо подивитись на ліквідність бюджету міста – вона буде найкраща в Україні, - підкреслив міський голова.

Прес-служба Чернігівської міської ради

Останні новини Чернігівщини

Завершився тиждень дистанційного навчання з представниками  служб у справах дітей Чернігівської області

Завершився тиждень дистанційного навчання з представниками служб у справах дітей Чернігівської області 17:53

З 19 по 25 травня тривало навчання за програмою «Основні напрями діяльності органів місцевої влади щодо захисту прав та законних інтересів дітей».