Дебюрократизація адміністративних послуг на Чернігівщині: оцінка громадськості
Прес-конференція за підсумками проекту «Підвищення ефективності діяльності Центрів надання адміністративних послуг Чернігівщини через громадський моніторинг та лобіювання пропозицій», пройшла 30 жовтня в дискусійному клубі «Експертна думка».
Наталія Дрозд, керівник громадської організації «Центр Доброчин», у своєму вітальному слові відмітила важливістьздійснення саме громадського моніторингу діяльності Центрів надання адміністративних послуг. Потрібна думка громадян, щоб реалізовувати ідею зручності користування послугами. Владу необхідно стимулювати, контролювати та допомагати виконувати законодавство України.
Презентуючи результати моніторингу, експерт проекту Наталія Максименко зазначила, що ЦНАПи, які стали об’єктами моніторингу, поки що не є «прозорими» офісами з точки зору організації надання адмінпослуг в просторі. Перехід від кабінетного способу до нового інтегрованого не відбувся: адміністратори ведуть прийом в кабінетах, відвідувачі очікують в тісних коридорах. Позитив в тому, що черг майже не буває – відвідувачам або зовсім не доводиться чекати, або ж очікування не триває довше 10 хвилин.
Опитування відвідувачів ЦНАПу виявило невибагливість споживачів послуг, мабуть звиклих до «бюрократичного» стилю обслуговування. Нарікань щодо зручності обслуговування майже не було, головне, що забезпечена можливість отримати результат. Респонденти, які взяли участь в опитуванні, залишились задоволені доступністю інформування. Оперативне обслуговування та інформування телефоном про готовність результату було відзначено, як позитивні сторони. Щодо порівняння, чи зручніше стало отримувати послуги, то відносно простих послуг споживачі говорять: яка врешті різниця в які двері віднести документи, а от якщо є певні нюанси і потрібна консультація профільного спеціаліста, деякі невдоволені, що за роз’ясненнями потрібно йти до фахівця, а документи здавати адміністратору.
У посадових осіб, які є відповідальними за організацію надання адмінпослуг через Центри, дві біди. Перша – відсутність фінансування. Відповідно під питанням матеріально-технічне та кадрове забезпечення. Під час проведення інтерв’ювання працівників ЦНАПів доводилось чути, що канцтовари вони купують за свій рахунок. Друга біда - неузгодженість законодавчо-нормативних актів, що регулюють надання адмінпослуг.
Наприклад, щодо реєстраційних послуг – профільне законодавство надає повноваження для прийому документів виключно реєстраторам, а законом про адмінпослуги передбачений прийом документів від суб’єктів звернень адміністратором ЦНАПу. Послуги реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання, які надаються міграційною службою і згідно затвердженого порядку мають надаватись у день звернення, громадяни отримують за одне звернення. Наразі вони є включеними до переліку послуг, які надаються через ЦНАП, затвердженого Кабміном. Але після передачі даних послуг до ЦНАПу для їх отримання особі доведеться звертатись до адміністратора принаймі двічі (спочатку здати документи, а потім отримати результат) – на практиці відбудеться погіршення умов для клієнта і порушення існуючих вимог до надання послуги.
Окрема, вагома і важлива проблема, яке навіть не гальмує, а унеможливлює подальший розвиток системи надання адмінпослуг та перехід її на новий рівень - це відсутність електронного документообігу та доступу адміністратора до інформаційних баз даних суб’єктів надання послуг. Відповідно принцип раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій не виконується, не відбувається спрощення процедур як таких, і не відбувається скорочення термінів надання послуг. Взаємозв’язок між суб’єктами надання послуг наразі забезпечується носінням стосів паперів від однієї установи до іншої.
Вирішення цієї проблеми на місцях у більшості випадків є непідйомним, а враховуючи, що в Україні 490 районів в областях, 118 райадміністрацій в містах та 460 міст – це загалом більше тисячі ЦНАПів, і якщо уявити, що на рівні кожного ЦНАПу розроблятиметься і впроваджуватиметься програмне забезпечення, то яких витрат це коштуватиме в масштабах країни. Виходить, що центральна влада, започаткувавши реформу в сфері адмінпослуг, оголосивши певні стандарти та зобов’язавши виконавців на місцях створити і ввести в дію ЦНАПи, забула про інструмент для забезпечення ефективності цього процесу.
Про інформаційну кампанію для врахування напрацьованих пропозиційта рекомендацій органами влади розповів Олександр Підгорний, експерт проекту. Лише наявність постійного зв’язку з отримувачами адмінпослуг та незалежний моніторинг можуть забезпечувати ефективну діяльність центрів надання адміністративних послуг в Україні, які б відповідали концепції «універсаму послуг» (one-stop-shop), забезпечуючи надання споживачам (фізичним та юридичним особам) найширшого обсягу необхідних адміністративних послуг належної якості.
Максименко Наталія
Останні новини Чернігівщини

Прокуратура повертає у власність громади гідроспоруди на Коропщині 08:19
З метою захисту інтересів територіальної громади, прокуратура звернулася до суду з заявами про передачу чотирьох гідротехнічних споруд, площею понад 20 тис. м2, у комунальну власність.
Чернігівська обласна дитяча лікарня отримала сучасний ультразвуковий сканер від благодійників 08:16
Завдяки Благодійній організації La Chaine de l'Espoir Чернігівська обласна дитяча лікарня поповнилась сучасним ультразвуковим сканером експертного класу з кардіонахилом.
Продовжила справу загиблого чоловіка: до лав поліції Чернігівщини доєдналася дружина Героя-захисника Чернігова Дарина Христенок 08:13
Начальник поліції Чернігівщини Іван Іщенко привітав у лавах поліції Чернігівщини Дарину Христенок, дружину полеглого Героя Олексія Христенка, який загинув у 2022 році під час оборони Чернігова від російських загарбників.
Бронза світового рівня: Данило Жасан — призер чемпіонату світу з боксу-2025 у Ліверпулі 08:10
З 4 по 14 вересня у місті Ліверпуль (Велика Британія) проходить чемпіонат світу з боксу World Boxing Championship 2025, який об’єднав 540 найсильніших спортсменів із 66 країн світу.