Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Понеділок, 25 травня, 21:47:54

Чернігівська міська рада звернулася до керівництва держави в інтересах споживачів газу

05.02.2020   12:58Агенцiя

Щойно позачергова сесія Чернігівської міської ради прийняла звернення до керівництва держави щодо усунення проблемних питань, зумовлених змінами в оплаті послуг з постачання та розподілу природного газу.

На початку обговорення чернігівський міський голова Владислав Атрошенко наголосив на тому, що справжня суть цього питання – не в кількості платіжок, як подають це деякі коментатори. Суть у тому, що цими платіжками прикривається. Адже вперше в історії України пропонується вносити фактично авансом платежі за неспожитий газ. Більше того, вони розраховуються за правилами, які фактично передбачають значні переплати – а різниця потім споживачеві не повертається.

- Неприйнятною є будь-яка методика, яка в кінцевому рахунку має на меті виставлення платіжок, які не відповідають реальному споживанню за попередній місяць. Людина повинна платити тільки за реально спожите – це правило, що діє в усьому світі. Будь-які інші порядки, чим би вони не були визначені, є лукавством, - підкреслив він.

Під час обговорення свою думку щодо нового порядку оплати газу, передбаченого урядовою постановою №2080, висловили чернігівський міський голова, депутати міської ради, а також виступили та відповідали на запитання по суті нових правил регіональний представник НКРЕКП у Чернігівській області Олександр Тимошенко, комерційний директор ПАТ «Чернігівгаз» Сергій Савченко та член спостережної ради ПАТ «Облтеплокомуненерго» Олег Ємець. Докладніше про це обговорення – в наступному матеріалі, який зараз готується.


Звернення Чернігівської міської ради після обговорення прийняте 29 голосами «за». Наводимо його текст:

Звернення до Президента України, Кабінету Міністрів України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, щодо усунення проблемних питань, зумовлених змінами в оплаті послуг з постачання та розподілу природного газу


Від імені територіальної громади Чернігова та місцевих підприємств висловлюємо свою стурбованість змінами в оплаті послуг з постачання та розподілу природного газу, що були запроваджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 7 жовтня 2019 року № 2080 «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП» (далі – Постанова НКРЕКП № 2080), які викликали суттєві негативні наслідки в соціальній, бюджетній сферах та в секторі реальної економіки.

Основною причиною зростання соціальної напруги та проблемних аспектів діяльності в бізнес-середовищі, окрім здорожчання вартості послуг з розподілу природного газу, стала зміна механізму нарахування плати за розподіл газу. Він є одночасно несправедливим, дестимулюючим та по суті протиправним.

З січня поточного року плата нараховується не за фактичні обсяги споживання газу в межах приєднаної потужності об’єктів споживання, а за штучно визначені обсяги споживання в межах річної замовленої потужності об’єктів, що розраховуються виходячи з обсягів споживання природного газу за попередній «газовий рік» (пункт 2 глави 6 змін до Кодексу газорозподільних систем, затверджених Постановою НКРЕКП № 2080). Наразі, періодом для розрахунку річної замовленої потужності об’єктів споживання та, відповідно, плати за послуги з розподілу газу визначено період з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року.

Такий підхід є необ’єктивним, недоцільним та спричиняє ряд проблемних питань, які потребують негайного вирішення.

Так, для населення, особливо тих, хто використовує природний газ для опалення житлових приміщень, нарахована плата за розподіл газу за нормами Постанови НКРЕКП № 2080 є відверто завищеною у порівнянні з поточними умовами оскільки:

1) минулий опалювальний період був холоднішим, ніж поточний (середньодобова температура по м. Чернігову за жовтень 2018 року – січень 2019 року складала 0°С, за жовтень 2019 року – січень 2020 року –  +4,2°С), і, відповідно, обсяги споживання газу для опалення в поточному періоді зменшились. У середньому зменшення споживання газу на опалення будинку/квартири в поточному опалювальному періоді у порівнянні до минулого складає до 26 %, проте при нарахуванні плати за розподіл газу у січні 2020 року враховано попередні, більші обсяги споживання газу;

2) частина споживачів переобладнала індивідуальні системи опалення, поєднує використання газових котлів з твердопаливними або використовує інші альтернативні види палива, що також не враховується при визначенні поточного розміру нарахувань.

Аналогічна ситуація зі споживанням природного газу бюджетними закладами міста. Через впровадження заходів з енергозбереження та теплу зиму, споживання газу бюджетними закладами м. Чернігова за період з жовтня 2019 року по січень 2020 року у порівнянні з жовтнем 2018 року – січнем 2019 року скоротилось на 18 % (з 106,3 тис. м куб до 87,4 тис. м куб). Проте для нарахування плати за розподіл газу застосовуються попередні збільшені обсяги споживання.

Разом з тим, для підприємств, що використовують природний газ як для опалення приміщень, так і в технологічних процесах виробництва, запроваджений механізм нарахування плати за розподіл природного газу є взагалі неприйнятним. Поточні обсяги використання газу суб’єктів господарювання можуть суттєво відрізнятися від обсягів споживання газу попереднього періоду через зміну обсягів виробництва, обладнання, технологій, номенклатури товарів, а також мати значні сезонні коливання.

Наприклад, ряд виробництв, зокрема, в сфері сільського господарства та в галузі переробки сільськогосподарської продукції, найбільше споживання газу мають під час збирання врожаю (вересень – грудень), і з яких підстав їм сплачувати за газ за 9 місяців до початку споживання? Це призведе до значного вимивання обігових коштів та погіршення фінансово-економічних результатів діяльності цих галузей.

Нововведений механізм нарахування плати за послуги з розподілу газу має наслідком непродуктивне зменшення обігових коштів підприємств, дестимулює суб’єктів господарювання пришвидшувати перехід на альтернативні види палива, унеможливлює ефективне формування замовлених обсягів потужності об’єктів через встановлення подвійної оплати у разі їх перевищення (пункт 6.5 розділу І змін до Типового договору розподілу природного газу, затверджених Постановою НКРЕКП № 2080).

Необхідність сплати за розподіл (доставку) природного газу за підвищеними тарифами при нарахуванні плати за обсяги більші, ніж фактичне споживання газу, викликає об’єктивне соціальне невдоволення (особливо у випадках, коли фактичне споживання газу відсутнє, а платіжки за його розподіл надходять), перевитрати бюджетних коштів та чинить негативний вплив на діяльність суб’єктів господарювання.

Враховуючи викладене вище, з метою недопущення зростання соціальної напруги серед населення, а також усунення негативного впливу на діяльність непобутових споживачів природного газу (суб’єктів господарювання, установ, організацій), просимо терміново вжити заходів щодо скасування Постанови НКРЕКП № 2080 та запровадження механізму нарахування плати за розподіл (доставку) природного газу, виходячи з фактичних обсягів його споживання.

Наголошуємо, що ситуація потребує якнайшвидшого вирішення, та сподіваємося на Вашу об’єктивну та виважену реакцію.

Звернення прийняте Чернігівською міською радою 5 лютого 2020 року на 51 сесії 7 скликання

Прес-служба Чернігівської міської ради

Останні новини Чернігівщини

Завершився тиждень дистанційного навчання з представниками  служб у справах дітей Чернігівської області

Завершився тиждень дистанційного навчання з представниками служб у справах дітей Чернігівської області 17:53

З 19 по 25 травня тривало навчання за програмою «Основні напрями діяльності органів місцевої влади щодо захисту прав та законних інтересів дітей».