Максим Микитась: "Будемо штрафувати за перевезення пасажирів у транспорті без кондиціонера"
Стан контролю за якістю та регулярністю пасажирських перевезень у громадському транспорті в Україні досить сумний і хаотичний. Досить того, що навіть у Чернігові, де існує кілька десятків міських маршрутів, жоден приватний перевізник не може надати чітких даних стосовно обсягу пасажиропотоку бодай за добу. Уже не кажучи про захист інтересів пасажирів. А між тим це ринок, де щороку обслуговують понад 100 мільйонів людей.

Виправити цю ситуацію покликаний законопроект № 7468 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо забезпечення якості перевезень у громадському транспорті)». Ініціатором законопроекту є народний депутат Максим Микитась.
Цей документ наразі аналізують комітети Верховної Ради. У разі схвальної резолюції законопроект буде розглянутий народними депутатами.
На сьогодні стан більшості одиниць рухомого складу вітчизняного громадського транспорту залишається незадовільним, як і рівень безпеки перевезень. Досить пригадати лише кілька випадків: узимку в Чернігові водій маршрутки через яскраве сонячне світло не зміг учасно помітити тролейбус, що здійснив екстрену зупинку. Як наслідок — ДТП і десяток потерпілих. Свої відносини з перевізником вони з’ясовують і досі. Або «п’яний» чи, простіше кажучи, перехилений на один бік автобус, який возить пасажирів на Масани. Або іржаві приміські маршрутки, уже не кажучи про те, що водії регулярно виходять на лінію навіть без бобіни з квитками. Перелік можна доповнювати безкінечно.
Вимоги договору перевізники ігнорують
Попри всі застереження та меморандуми, виправити ситуацію ані міська, ані обласна влада не завжди спроможна, адже не лише комунальні підприємства займаються перевезенням пасажирів.
Органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади забезпечують перевезення громадян шляхом укладання договорів із приватними перевізниками. У таких договорах установлюються важливі вимоги до перевезень, зокрема, які саме транспортні засоби та на яких умовах перевозитимуть пасажирів. Однак часто-густо перевізники просто ігнорують ці вимоги.
«Зокрема найчастіше люди скаржаться на корозію кузова, щілини в дверях, холод узимку та спеку влітку, відсутність справних кнопок вимоги зупинки та інше. У багатьох автобусах відсутні справні прилади обігріву, кондиціонування. Багато хворих на серцево-судинні хвороби через це уникає користуватися транспортом. Зважаючи на кількість таких громадян, можна зробити висновки, що це значний відсоток пасажирів, особливо пенсіонерів, людей, у яких зазвичай немає можливості обрати інший спосіб пересування. Таким чином, соціально вразливі верстви населення позбавлені можливості комфортно й безпечно користуватися громадським транспортом», — окреслює проблематику народний депутат Максим Микитась.
Разом із тим, щоб пасажири могли чітко встановити температуру в салонах автобусів та відповідно виявляти справність приладів обігріву й кондиціювання, спочатку наявність цієї техніки в авто треба передбачити на законодавчому рівні. І дати змогу кожному пасажиру поскаржитися, якщо вимоги належної температури будуть порушені перевізником.
Чому перевірки якості громадського транспорту нині — фактично фікція?
Технічний стан автобусів має важливе значення для комфорту й безпеки громадян. Автомобілі в неналежному стані не повинні допускатися до роботи. Натомість власники транспортних компаній купують дешеві та неякісні автобуси, що не відповідають жодним європейським нормам комфорту й безпеки. Після 3–4 років експлуатації більшість із них стає непридатною для подальшого використання, а перевізники, попри це, ще багато років використовують цей транспорт, нехтуючи безпекою пасажирів.
На жаль, вимоги до маршрутників, передбачені в законодавстві, зазвичай не виконуються через відсутність дієвого механізму реалізації відповідальності за порушення. Тому вкрай важливо передбачити суворішу відповідальність перевізників за невиконання вимог та умов договору на перевезення пасажирів. Нині, як не прикро, єдиною дієвою санкцією за невиконання пунктів договору є його розірвання, що практично не реалізується через корупційні зв’язки між сторонами.
Законодавством передбачена відповідальність за невиконання лише деяких вимог до перевізників. Такі санкції реалізують посадові особи Національної поліції України та представники Укртрансбезпеки. Проте поліцейські можуть зупиняти транспортні засоби лише тоді, коли несправність помітна на око. Дотримання вимог щодо комфорту пасажирів візуально, без огляду внутрішнього стану транспорту зафіксувати неможливо. Накладання штрафу інспекторами Укртрансбезпеки — також непроста процедура, бо несправності можна виявити хіба що під час планових перевірок.
«Отож автобуси їздять у неналежному стані через відсутність перевірок, а перевізники порушують вимоги закону й умови договорів через недосконалу процедуру притягнення їх до відповідальності. Цим законопроектом ми хочемо покласти край неякісним пасажирським перевезенням і пропонуємо посилити відповідальність для перевізників за порушення умов договорів, обов’язків, вимог, установлених законодавством. А ще хочемо зобов’язати їх установлювати в автобусах справні кнопки виклику біля кожного виходу, термометри фіксування температури, справний прилад обігріву та кондиціювання тощо», — резюмує Максим Микитась.
Конкретні санкції
Якщо перевізник повторно порушить правила надання послуг і вимоги безпеки під час здійснення пасажирських перевезень автомобільним транспортом, тоді йому загрожуватиме штраф у розмірі 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У грошовому вимірі це 1360 грн.
Якщо перевізник порушуватиме вже вимоги, встановлені законодавством або порушить умови договору, укладеного з органами виконавчої влади чи місцевого самоврядування, то це штраф від 50 до 70 податкових мінімумів (850–1190 грн).
Якщо возитиме пасажирів у транспорті, не обладнаному кнопкою виклику або без справного кондиціонера чи термометра, тоді штраф сягне від 80 до 100 неоподатковуваних мінімумів (1360–1700 грн).
Притягнення до відповідальності перевізників пропонується реалізовувати адміністративним комісіям при виконавчих органах місцевого самоврядування. Вони будуть зацікавлені в реалізації закону, адже прибуток від штрафів спрямовуватимуться в місцевий бюджет. Таким чином, це дасть змогу збільшити місцеві бюджети й посилити реформу децентралізації. Органам місцевого самоврядування пропонується самим вирішувати місцеві проблеми щодо належного забезпечення пасажирів перевезеннями і притягувати до відповідальності винних у разі неякісного виконання таких перевезень.
Крім того, ухвалення законопроекту усуває вищевказані бюрократичні проблеми, що раніше практично не давали можливості виконувати закон.
P.R.
Останні новини Чернігівщини
На Ніжинщині поліцейські затримали жінку, яка підозрюється у вбивстві своєї матері 17:17
Оперативники кримінальної поліції відділення №3 (м. Борзна) Ніжинського райуправління поліції затримали 56-річну мешканку Борзни, яка завдала своїй матері смертельних тілесних ушкоджень. Жінку помістили до ізолятора тимчасового тримання.
У Чернігові дитина випала з вікна: поліція розслідує обставини травмування хлопчика 16:37
Співробітники Чернігівського районного управління поліції розслідують обставини, за яких хлопчик 2022 року народження випав з вікна другого поверху. Наразі дитину госпіталізовано до лікарні.
«Пліч-о-пліч: згуртовані громади»: Новгород-Сіверська громада отримала від партнерів зі Львівщини пожежний автомобіль 16:16
Днями в межах проєкту «Пліч-о-пліч: згуртовані громади» Новгород-Сіверську ТГ відвідала делегація Мурованської територіальної громади Львівської області на чолі із сільським головою Богданом Свистуном.
Поліція розслідує обставини ДТП в Корюківському районі, в якій травмувалися двоє неповнолітніх пасажирів 15:42
Поліцейські розслідують кримінальне провадження за фактом ДТП на автодорозі Холми-Жукля Корюківського району, внаслідок якої постраждали двоє неповнолітніх.
«Просвіт пам’яті»: медики Михайло-Коцюбинської громади вшанували загиблого колегу 15:11
Молодший сержант Олексій Шестаков народився 9 березня 1976 року у Донецьку. Там же у 1992 році закінчив школу. Після навчання у Донецькому державному медичному університеті молодий стоматолог у 1998 році приїхав до Чернігова проходити інтернатуру за розподілом в Чернігівській міській лікарні.