Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 22 лютого, 20:58:24

Депутати чернігівської міськради підтримали звернення до керівництва країни за збереження податку, який наповнює місцевий бюджет

24.03.2017   13:38

Сьогодні на пленарному засіданні 18 сесії 7 скликання Чернігівської міської ради депутати підтримали звернення Чернігівської міської ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо недопущення скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів.

Звернення Чернігівської міської ради

до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо недопущення скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів

Шановні Андрію Володимировичу, Володимире Борисовичу, Олександре Олександровичу!

Чернігівська міська рада, ознайомившись із проектом Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів”, розміщеного на сайті Міністерства фінансів України, не підтримує та категорично проти пропозицій щодо вилучення роздрібного акцизного податку з тютюнових виробів, виходячи з наступних обґрунтувань:

1. Відбудеться вилучення стабільного джерела надходжень

Доцільнішим є залишити чинну норму, яка ефективно працює і наповнює місцеві бюджети. Якщо буде здійснюватися перерозподіл у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, включається “ручний” механізм розподілу коштів. Існує загроза порушення нормального стабільного наповнення бюджетів місцевих громад.

2. Це спричинить централізацію ресурсів та зниження довіри органів місцевого самоврядування

Автори новацій пропонують зробити “крок назад”. Після запровадження таких дій Уряду жодна місцева громада не матиме довіри до наступних дій Уряду та проведених реформ, адже, надавши певний вид доходу органам місцевого самоврядування та побачивши результати надходжень, держава намагається забрати ресурс знову “на верх” для перерозподілу. Відбудеться централізація фінансових ресурсів на вищих рівнях. Виходить, що однією рукою надали кошти, а іншою забирають.

При прийнятті таких ініціатив, після скасування роздрібного акцизу на тютюнові вироби, відбудеться “відкат назад” децентралізаційної реформи, що може покласти початок негативним тенденціям перенесення ряду інших ресурсів на вищий рівень, що в кінцевому результаті зведе нанівець всі докладені зусилля щодо децентралізації.

У грудні 2014 року була проведена бюджетна реформа, яка показала вагомі позитивні результати у 2015 році. Відбулася децентралізація ресурсів та відповідно виключення суб’єктивних факторів розподілу ресурсів. Місцевий акциз виступив компенсатором для бюджетів органів місцевого самоврядування замість 10% податку на прибуток та рентних надходжень від користування надрами.

3. Знизиться платоспроможність місцевих бюджетів

При існуючій системі кошти акцизного податку відразу після надходження на бюджетний рахунок фактично можуть використовуватися на здійснення відповідних видатків. У запропонованих змінах отримання відповідною громадою “зароблених” надходжень відбуватиметься через складний механізм перерозподілу, що спричинить значні часові затримки та ризики недоотримання зібраних надходжень.

4. Підвищаться корупційні ризики

Місцева громада значно більше зацікавлена збирати роздрібний акциз і примушувати на місцях працювати точки продажу “у білу”, ніж центральні органи виконавчої влади. Крім того, з’явиться корупційний ризик ухилення від спати даного податку. Доцільнішим буде залишити даний вид надходжень на місцевому рівні.

5. Відбудеться ріст контрабанди. Місцевий акциз служить дієвим інструментом боротьби з тіньовою економікою та контрабандою.

Завдяки співставленню даних зі сплати виробниками тютюнових продуктів загальнодержавного акцизу та місцевого акцизу розповсюджувачами цих товарів через роздрібну мережу можна визначити контрафакт та тіньовий оборот. Зараз органи місцевого самоврядування базового рівня почали активно працювати в цьому напрямі. Про це заявляють і ДФС, і Укрспирт, і Укртютюн тощо. Для посилення цієї функції в першому читанні Парламентом було прийнято законопроект про муніципальну варту (№2890, н.д. Гройсман В.Б. та інші), яка має стати дієвим інструментом контролю за виконанням рішень органів місцевого самоврядування базового рівня зі сплати податків та зборів, а також місцевого акцизу. Якщо віддати акцизний податок на вищий рівень, органи місцевого самоврядування базового рівня не будуть зацікавлені та не матимуть можливості ефективної боротьби з тіньовим сектором. Оскільки це будуть не їх надходження та технічно їх не можна буде співставити, вирахувати тих хто займається контрабандою в конкретному населеному пункті, стане неможливо.

6. Зникне мотивація до залучення інвестора

Місцевий акциз є інструментом стимулювання до інтенсифікації місцевого економічного розвитку. Голови громад, які докладали чимало зусиль для розвитку торговельної мережі, мають на сьогодні у своїх бюджетах більше надходжень від місцевого акцизу. Натомість, ті, хто не працював з місцевим бізнесом, позбавлені додаткових надходжень. Тому застосовувати тут “перерозподіл” є недоцільним, тим паче при запровадженій новій системі стимулюючого вирівнювання. Це зруйнує головний принцип децентралізації. При реалізації запропонованих ініціатив зникне будь-яка мотивація до залучення інвестора.

7. Ухилення від оподаткування

Згідно з Законом України від 19.12.1995 № 481 “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” річна плата за ліцензії на право експорту, імпорту складає 780 грн, оптової торгівлі – 500 тис. грн, а згідно із Тимчасовим порядком від 13.05.1996 №493 річна плата за ліцензії на право експорту та оптової торгівлі становить 1 700 грн, на право імпорту – 170 тис. гривень.

Таким чином, Мінекономрозвитку та ДФС, які є органами ліцензування у зазначеній сфері, протягом 12 років не ініціювали внесення змін до Тимчасового порядку № 493 з метою приведення його положень у відповідність до норм законодавства в частині вартості ліцензій на право експорту, імпорту та оптової торгівлі тютюновими виробами, а також умов поставки тютюнових виробів виробниками.

8. Недосконалість планування акцизу з тютюну

Окремих кодів за доходами акцизного податку в розрізі видів підакцизної продукції, у тому числі з тютюну та тютюнових виробів, не передбачено. Планування надходжень акцизного податку у розрізі підакцизних товарів Мінфіном не здійснюється.

Мінфін здійснює прогноз надходжень акцизного податку, у тому числі з тютюнових виробів, згідно з методиками, затвердженими наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1646 “Про методики прогнозування показників надходжень до бюджету” (далі - Методики).

Методики не можуть забезпечити об’єктивності розрахунку та аналізу надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів у процесі планування дохідної частини державного бюджету. Так, зазначені Методики визначають алгоритми розрахунку акцизного податку лише від реалізації тютюнових виробів з фільтром та тютюнових виробів без фільтру без врахування акцизного податку з інших видів тютюну та тютюнової продукції (тютюнова сировина, тютюнові відходи, тютюн для куріння, жувальний і нюхальний тютюн тощо).

Діючі на сьогодні методики щодо прогнозування надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів не в повній мірі враховують показники, які впливають на обсяги надходження зазначеного податку до бюджету, внаслідок чого планування надходжень до державного бюджету цього податку є недостатньо обґрунтованим. Через це місцеві бюджети можуть недоотримати значні надходження у разі перерозподілу цього податку.

9. Неконкурентні умови на ринку

Фактично податковий тягар буде перенесено на імпортерів та виробників. При цьому, компанії, які здійснюватимуть оптові закупівлі та роздрібний продаж тютюну, не оподатковуватимуться зазначеним податком. Буде створено неконкурентні умови в галузі. Держава зруйнує конкуренцію на ринку.

Внаслідок зазначених ініціатив міський бюджет міста Чернігова втратить біля 27,0 млн грн, що призведе до недофінансування важливих заходів та програм, спрямованих на покращення життєдіяльності територіальної громади міста у сфері житлово-комунального господарства, благоустрою міста, ремонту доріг, соціального забезпечення, дошкільної та позашкільної освіти, економічного розвитку міста тощо.

Запропонованими змінами щодо акцизного податку з тютюнових виробів фактично пропонується обмеження дохідних повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня, що прямо суперечить принципам бюджетної децентралізації. Проведений І етап бюджетної реформи показав позитивні результати з наповнення місцевих бюджетів та ефективність місцевого самоврядування базового рівня, тому є цілком незрозумілим “перетягування” заробленого нашими зусиллями фінансового ресурсу на бюджети вищих рівнів.

Прийняття зазначених змін може покласти початок негативним тенденціям перенесення ряду ресурсів на вищий рівень, зведе нанівець всі докладені зусилля щодо децентралізації та демотивує всі місцеві ради у здійсненні подальших кроків з децентралізації та бюджетної реформи. Міський голова відповідає за всі проблеми та населення на відповідній території і тому повинен мати відповідний ресурс. Прийняття зазначених змін та їх схвалення Міністерством фінансів України неодмінно викличне зростання соціальної напруги та зменшення підтримки з боку органів місцевого самоврядування до центральних органів виконавчої влади, що відповідають за формування та реалізацію бюджетної, фінансової та податкової політики.

Від імені територіальної громади міста Чернігова, звертаємося з проханням врахувати інтереси місцевого самоврядування та вжити заходів щодо неприйняття зазначених ініціатив.

Віримо, що Ви не залишитеся байдужими і наперед дякуємо Вам від імені мешканців міста Чернігова.


Прес-служба Чернігівської міської ради

Останні новини Чернігівщини

Відбулось відкриття виставки

Відбулось відкриття виставки "Єдині духом" 17:13

20 лютого в Чернігівському обласному художньому музеї імені Григорія Галагана відбулось відкриття виставки «Єдині духом» до Дня Героїв Небесної Сотні.

Міграційна служба Чернігівської області: пріоритетні завдання на 2020 рік визначено

Міграційна служба Чернігівської області: пріоритетні завдання на 2020 рік визначено 15:26

21 лютого в Управлінні Державної міграційної служби України в Чернігівській області під керівництвом начальниці Управління Ксенії Лук’янець та за участі керівників структурних та територіальних підрозділів було проведено засідання Колегії за підсумками роботи у 2019 році.

У Чернігові вшанували пам'ять героїв Дебальцевого

У Чернігові вшанували пам'ять героїв Дебальцевого 14:43

У Чернігові скорботним мітингом і покладанням квітів до стел загиблим героям АТО/ООС 22 лютого вшанували пам’ять полеглих у боях під Дебальцевим.

Генплани ще чотирьох населених пунктів Чернігівщини схвалені на містобудівній раді

Генплани ще чотирьох населених пунктів Чернігівщини схвалені на містобудівній раді 14:33

У Чернігівській облдержадміністрації 21 лютого відбулося чергове засідання обласної містобудівної ради.

У Ріпках дитині-сироті вручили ключі від квартири

У Ріпках дитині-сироті вручили ключі від квартири 14:18

Віднедавна Сергій Таргонь — власник двокімнатної квартири у Ріпках, яку купили за рахунок державної субвенції. Ключі від житла юнаку днями вручив голова Ріпкинської РДА Геннадій Поляк.