Що сприятиме законній містобудівній діяльності на території Чернігівської області
Вступ України до ЄС можливий за умови виконання кроків, необхідних для євроінтеграції, ознака яких - відповідність європейським критеріям.

Одним з таких кроків є ратифікація Україною Директиви Ради ЄС про зближення законодавчих, нормативних та адміністративних положень держав-членів ЄС та внесення змін в нормативно-правові документи – Конституцію та Закони України, Кодекси, розроблення та затвердження державних будівельні норми (ДБН) на заміну СНиП («Строительные нормы и правила» СНиП), які прийняті ще за часи Радянського Союзу.
Одним з таких документів є прийнятий в 2011 році Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Мета документу – навести лад у забудові вільних територій та унеможливити хаотичне та незаконне будівництво.
Основним містобудівним документом на місцевому рівні є Генеральний план населеного пункту. До речі, генплан міста Чернігів затверджено рішенням Чернігівської міської ради 25 грудня 2003 року.
Містобудівною документацією (генеральний план, план зонування, детальний план територій) визначається режим забудови територій, їх зонування та функціональне призначення для регулювання забудови, обмеження використання та створення сприятливих умов для життєдіяльності людини. Так наприклад:
- житлові зони призначаються для розташування житлових будинків, споруд для зберігання індивідуальних транспортних засобів, окремих розташованих, вбудованих чи прибудованих об’єктів соціального і культурно-побутового обслуговування населення цих зон, тощо,
- рекреаційні зони – для відпочинку населення, збереження ландшафтно-природного комплексу міста,
- комерційно-виробничі зони – для комерційної діяльності, пов’язаної із складськими та виробничими функціями,
- виробничі зони – для розміщення промислових підприємств,
- комунальні зони – для підприємств комунального господарства, гаражних комплексів, тощо.
Обмеження забудови та іншого використання земельних ділянок встановлюється в зонах прибережних смуг водних об’єктів, в зонах санітарної охорони водозаборів, в межах природних та історико-культурних територій
Відповідно до ст.26 вищезазначеного Закону – забудова територій здійснюється шляхом розміщення об’єктів будівництва; право на забудову окремої земельної ділянки реалізується її власником або користувачем, за умови її використання відповідно до вимог містобудівної документації.
Тобто, місце розміщення конкретного об’єкту будівництва повинно відповідати затвердженому генеральному плану населеного пункту, зазначеному режим забудови та відповідати функціональному призначенню конкретної земельної ділянки; тільки при такій умові замовнику будівництва надаються вихідні дані для проектування – містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки.
Ця вимога закону унеможливлює будівництво об’єктів виробництва в житловій чи рекреаційній зонах, непередбачену генпланом забудову майданчиків відпочинку на прибудинковій території.
Строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується. За потреби органів місцевого самоврядування можуть вноситися зміни, але не частіше, ніж один раз на п'ять років. Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються міськими радами.
Законом «Про регулювання містобудівної діяльності» враховуються не тільки державні інтереси, та й інтереси громадян шляхом проведення громадських слухань, про що зазначено в ст.21 Закону. На жаль, на даний час, тільки одним цим законом передбачено участь громадськості в процесі забудови територій.
Проблема сьогодення – це незаконне будівництво. В регіональних засобах масової інформації розміщуються репортажі, коли на території Чернігівської області мешканці житлових будинків перекривають рух транспорту, зносять огорожі будівельних майданчиків, які розкинулись чи то на зеленому п’ятачку, чи то на дитячому майданчику прибудинкової території, тим самим протестуючи проти забудов. В кожному випадку необхідно конкретно розбиратися на відповідність об’єкту будівництва містобудівній документації та наявність дозвільних документів на початок будівництва.
Разом з тим, хочеться закликати громадян – коли в засобах масової інформації лунають запрошення для мешканців населеного пункту чи мікрорайону взяти участь у громадських слуханнях проектів містобудівної документації – не стояти осторонь, нібито «мене це не стосується», а активно приймати участь в обговоренні, поцікавитись змінами, що заплановані, вислухати обґрунтування фахівців, які презентують свій проект, висловити свою думку.
Громадські слухання це саме той момент, коли особиста думка пересічного українця повинна бути почута та врахована. Не варто втрачати такий момент, тим більше, що за законом «затвердження на місцевому рівні містобудівної документації без проведення громадських слухань забороняється».
З метою реалізації положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у Чернігівській області створені архітектурно-містобудівні ради, впроваджено «Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні», «Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст».
У нашому регіоні діє «Довгострокова комплексна регіональна програма розроблення містобудівної документації населених пунктів області на 2004-2020 роки», у районах області затверджені відповідні районні Програми.
Сподіваймося, що діяльність місцевих органів влади, які керуються Конституцією та законами України, та активна участь громадян у обговоренні та схваленні планів перспективного розвитку територій позитивно сприятимуть містобудівній діяльності у Чернігівській області.
Довідково: Схема планування території Чернігівської області затверджена рішенням Чернігівської обласної ради від 28 вересня 2012 року.
У м. Чернігові, крім наявного генерального плану розвитку, розроблено та затверджено два проекти щодо внесення змін до генплану міста: для розміщення багатоповерхової житлової забудови по вул. Михалевича та квартал у межах вулиць Попудренка і Маяковського (2012 р.).
На даний час на розгляд обласної архітектурно-містобудівної ради винесено наступну містобудівну документацію:
- «Зміни до генерального плану с. Количівка Іванівської сільради Чернігівського району Чернігівської області»,
- «Детальний план території перспективного розвитку с. Количівка Іванівської сільради Чернігівського району Чернігівської області»,
- «Детальний план території земельної ділянки на території Уляновської сільради (за межами населеного пункту) Чернігівського району Чернігівської області».
Т. Тичина головний спеціаліст Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської облдержадміністрації
Останні новини Чернігівщини
Випускники з числа пільгових категорій отримають матеріальну допомогу 10:34
Виконавчий комітет Чернігівської міської ради 24 червня 2025 року погодив надання одноразової матеріальної допомоги 24 випускникам і випускницям закладів загальної середньої освіти м. Чернігова, які належать до пільгових категорій.
Хотів придбати автомобіль, натомість втратив понад 270 тисяч гривень: поліція Чернігівщини закликає громадян сплачувати за товар тільки після його отримання 10:22
Поліцейські наполегливо рекомендують мешканцям Чернігівщини бути обачними під час покупок в соцмережах та на сайтах безкоштовних оголошень.
Фінансова підтримка для власників приватних будинків, постраждалих від агресії рф 09:17
Виконавчий комітет Чернігівської міської ради погодив чергове рішення про надання одноразової матеріальної допомоги з бюджету Чернігівської міської територіальної громади.
На Чернігівщині поліцейські скерували до суду справу палія, причетного до підпалу автомобілів в Прилуках 08:46
Слідчі слідчого управління поліції Чернігівщини завершили досудове розслідування щодо 38-річного мешканця Прилук, причетного до підпалів транспортних засобів. Унаслідок його дій два легковики були повністю знищені вогнем, ще один — суттєво пошкоджений.