У якої з громад Чернігівщини у 2017 році було найбільше власних доходів на одного жителя?
В Україні налічується 366 об’єднаних територіальних громад, які у 2017 році перейшли на прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом. З них 16 функціонують у Чернігівській області.

В рейтингу фінансової спроможності за підсумками минулого року, який проводився експертами Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International), сім громад Чернігівщини знаходяться у першій сотні, а за двома критеріями три громади – серед лідерів.
Як зазначають експерти Групи фінансового моніторингу, дослідження фінансової спроможності громад проводилося за чотирма критеріями, які характеризують фінансові аспекти діяльності об’єднаних територіальних громад. А саме:
- власні доходи на 1-го мешканця (співвідношення обсягу власних доходів до кількості мешканців відповідної ОТГ),
- рівень дотаційності бюджетів (співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів ОТГ без урахування субвенцій з державного бюджету),
- питома вага видатків на утримання апарату управління у власних ресурсах ОТГ (питома вага видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування в сумі доходів загального фонду без трансфертів),
- капітальні видатки на 1-го мешканця (співвідношення видатків розвитку до кількості мешканців відповідної ОТГ).
Серед громад Чернігівської області найбільше власних доходів на одного мешканця у 2017 році мали Гончарівська громада - 6642,5 грн., Деснянська - 5204,9 грн., Вертіївська - 4984,2 грн., четверте та п’яте займають Корюківська та Парафіївська – 4173,9 грн. та 4036,8 грн. відповідно.
Найбільше капітальних видатків на одного мешканця у 2017 році мала Вертіївська громада – 3394,5 грн., Кіптівська – 2808,3 грн. та Макіївська – 2529,6 грн.
Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні, переконана, що «саме від зусиль органів місцевого самоврядування та прийняття якісних управлінських рішень залежить успішний розвиток громади, ефективна мобілізації власних ресурсів, використання резервів та залучення додаткових ресурсів, раціональне і ефективне використання бюджетних коштів».
Цікавим критерієм є відсоток витрат на утримання апарату управління. У середньому у громад Чернігівщині цей показник дорівнює 19,73%. Тобто менше п'ятої частини власних доходів ОТГ витрачається на забезпечення управління громадою. Найменше витрачали грошей на утримання апарату Гончарівська ОТГ ( 8,7% від загального бюджету громади) та Корюківська – 9,8%. Третя за цим показником серед громад Чернігівщини – Батуринська – 15,6%. За цим критерієм Гончарівська та Корюківська громади займають п’яте і десяте місця у загальноукраїнському рейтингу. Найбільше грошей у 2017 році на утримання апарату витратили Макіївська та Кіптівська громади – 41,2% та 35,1% відповідно.
Олександр Мельник, радник з питань місцевих фінансів Чернігівського Центру розвитку місцевого самоврядування, зазначає: «Відносний рівень витрат на утримання апарату в об’єднаних громадах практично вдвічі менший, ніж у необ’єднаних сільських та селищних радах. Це говорить про те, що більшість коштів рад на територіях, яких не торкнулася децентралізація, йдуть на проїдання. За таких умов годі сподіватися на збільшення капітальних видатків та фондів розвитку, оскільки за свої кошти жителі просто годують голову та його апарат. Чи заробляє голова ці кошти – питання до громади. А те, що в об’єднаних громадах рівень утримання на порядок нижчий – це доведений факт».
Три громади Чернігівщини за фінансовими результатами 2017 року повертають гроші до державного бюджету (так звана «реверсна» дотація). Це Гончарівська, Деснянська та Корюківська. До речі, Гончарівська за цим показником (-25,8%) у 2017 році займає перше місце серед громад України, а Деснянська (-13,8%) посідає шосте місце у всеукраїнському рейтингу.
«Щоб меншим було «вилучення» грошей у Гончарівській та Деснянській ОТГ, їм потрібно працювати над доєднанням сусідніх населених пунктів – це той випадок, коли приєднання біднішої родича до багатого робить біднішого - багатшим, а багатого ще більш заможним», - вважає Олександр Мельник.
Нагадаємо, що в Чернігівській області функціонує 37 об’єднаних територіальних громад, які з 1 січня 2018 року перейшли на прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом.
За матеріалами, які розроблені та підготовлені на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Державної статистичної служби України, обласних державних адміністрацій, експертами Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International).
Останні новини Чернігівщини
У коледжі й профтехи області почала надходити комп’ютерна техніка від Латвії 12:37
Традиційно передачу обладнання забезпечили представники асоціації «Brunotava», що є надійним та постійним партнером Чернігівщини другий рік поспіль.

Аудит бюджету Ріпкинської селищної територіальної громади: потенціал для підвищення спроможності громади 12:17
В Управлінні Північного офісу Держаудитслужби у Чернігівській області проведено чергову робочу зустріч з керівництвом Ріпкинської селищної територіальної громади щодо обговорення результатів державного фінансового аудиту бюджету цієї громади. Дослідженням охоплено період з 01.01.2021 по 31.12.2024.

«Армія відновлення» на Чернігівщині: з початку року видано майже 6 тисяч направлень на суспільно корисні роботи 12:15
До таких робіт залучають безробітних, яким не вдалося знайти роботу за фахом, а також внутрішніх переселенців. На оплату їхньої праці з Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття спрямовано понад 42 млн грн.
Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 12:13
Протягом минулої доби зареєстровано 6 небезпечних подій, а саме: 1 аварійну ситуацію на мережах життєзабезпечення та 5 пожеж.
На Конгресових слуханнях Чернігівщина поділилася досвідом просторового планування в громадах 12:12
Представники Чернігівщини онлайн доєдналися до Конгресових слухань. Цього разу мова йшла про просторове планування в територіальних громадах. Це ключовий інструмент управління розвитком територій громад.