Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Понеділок, 23 червня, 23:04:27

Як громадам взаємодіяти з волонтерами: поради експертів

21.11.2023   15:04Агенцiя

Чому в одних громадах волонтерський рух на слуху і є впливовим, а в інших волонтерські ініціативи малопомітні? Як органам місцевого самоврядування знайти точки дотику для ефективної співпраці з волонтерськими об’єднаннями?

Органи місцевого самоврядування (ОМС) та волонтерські об’єднання не завжди взаємодіють найкращим чином, і в наших реаліях партнерські взаємини між ними є радше винятком, аніж правилом. Представники громад зазначають, що їм бракує повного розуміння і досвіду співпраці з волонтерами.

На інформаційній сесії «Налагодження взаємодії між ОМС та волонтерськими об’єднаннями у громаді: інструменти та практики», організованій «U-LEAD з Європою», учасники обговорили, кого саме варто вважати волонтерами, як ОМС налагодити співпрацю з ними і для чого це громаді.

Благодійність НЕ дорівнює волонтерство

Хто вони, волонтери, і чим волонтерство відрізняються від інших форм допомоги для вирішення соціальних проблем з’ясували разом з експерткою з волонтерських програм U-LEAD, керівницею національних програм Української Волонтерської Служби Оленою Вузькою.

Волонтерство – добровільна, безоплатна та суспільно корисна діяльність, яка спрямована на вирішення або пом’якшення певної соціальної проблеми. Важливо, що цю соціальну проблему волонтер вибирає собі сам, вона є тим, що людині особисто болить.

Трьома китами волонтерства є добровільність, безоплатність та суспільна корисність. Якщо хоча б одна з характеристик у діяльності не присутня, то не можна назвати таку діяльність волонтерською. І волонтери, зазвичай, це активні мешканці громади, які у вільний час за власним бажанням надають волонтерську допомогу. Саме оцей час є дуже важливим аспектом у волонтерстві. Волонтер віддає цей свій ресурс, інвестує свій час і талант у пом’якшення соціальної проблеми.

Тож не варто плутати волонтерство із благодійністю. Адже благодійники, на відміну від волонтерів, добровільно, безоплатно і суспільно корисно інвестують свої кошти у пом’якшення певної соціальної проблеми.

Чому волонтерський рух в громадах важливий для ОМС?

Найчастіше це питання задають у громадах, де волонтерський рух не розвинений або ОМС воліють його не помічати. Причина – нерозуміння «плюсів» співпраці, відсутність мотивації в ОМС до взаємодії з волонтерським середовищем.

А «плюсів» досить багато. Адже активне волонтерське середовище у громаді – це мікс сил швидкого реагування, новаторів і драйверів змін, які виступають консолідуючим фактором у громаді. Волонтерський рух для ОМС — це можливості.

По-перше, вирішення нагальних потреб мешканців громади. Наприклад, надання допомоги ВПО. Поки в ОМС запуститься здоровий бюрократичний механізм зі списками, документами й закупівлею необхідного, волонтери вже таку допомогу нададуть. Це швидкий результат, який можна побачити одразу.

По-друге, поширення цінностей та освіченості серед молоді та інших верств населення. Адже волонтери власним прикладом показують, що можна долучатися до реагування на виклики для громади і через волонтерство розвивати свої знання, навички, вміння.

По-третє, посилення згуртованості та стійкості громади. Волонтерські ініціативи передбачають спільну діяльність, це сприяє побудові довіри між мешканцями і владою, що є базовою річчю для розвитку громади в цілому.

По-четверте, впровадження нових послуг та інновацій. Часто саме волонтерські ініціативи започатковують проєкти, яких могло би і не бути в громаді: від екоініціатив до турботи про самотніх і потребуючих людей. Завдяки цьому вже органи місцевого самоврядування можуть вивчати потреби мешканців, робити початкові висновки про запити на послуги та механізми реалізації.

По-п’яте, залучення додаткових ресурсів у громаду. Волонтери часто збирають кошти на свої ініціативи або фандрейзять їх у донорських організацій, залучаючи зовнішній ресурс.

Не менш важливим плюсом волонтерського руху у громаді є також підвищення впізнаваності громади всередині країни та закордоном. Адже волонтерська діяльність — це десятки і сотні неформальних контактів, які дозволяють розповісти про себе і свою громаду.

    «Вплив волонтерського руху на громаду і мешканців – це не те, що можна побачити тут і в цю секунду. Так, певні речі ми можемо бачити одразу – наприклад, передали 10 тон гуманітарної допомоги. Але про більший вплив ми можемо говорити лише за певний час», - зазначила керівниця національних програм Української Волонтерської служби Олена Вузька.

Узаконені стосунки: Чим керуватись ОМС у взаємодії з волонтерськими об’єднаннями?

Якщо виникає питання, чим керуватись у взаємодії з волонтерами, простіше кажучи, «що можна і не можна», то експерти програми U-LEAD радять звертатись до законодавчої бази, яка регламентує форми взаємодії ОМС із волонтерами. Зокрема, це:

    Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», №280/97-ВР від 21 травня 1997 р. (місцеві ініціативи, громадські слухання, загальні збори громадян, участь у засіданнях колегіальних органів)
    Постанова КМУ «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», № 996 від 3 листопада 2010 р. (публічні громадські обговорення, електронні консультації з громадськістю, вивчення громадської думки, громадські ради)
    Наказ МФУ «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні», № 94 від 03 березня 2020 р. (громадський бюджет)
    Статут територіальної громади та інші локальні акти ОМС (можуть встановлювати інші форми взаємодії)

А повноваження ОМС в сфері волонтерської діяльності визначені у Законі України «Про волонтерську діяльність», № 3236-VI від 19 квітня 2011 року.

Практична взаємодія ОМС та волонтерських об’єднань

Якщо ж говорити про практичну взаємодію, то органи місцевого самоврядування можуть робити це на кількох рівнях: збирати та поширювати інформацію про волонтерську діяльність у громаді; координувати діяльність ОМС та волонтерів; посилювати спроможність волонтерських об’єднань; заохочувати мешканців громади до участі у волонтерському русі; виступати партнером волонтерських об’єднань.

Найбільш дискусійним питанням для ОМС стало посилення спроможності волонтерів. Тобто як саме це можна зробити. Бо гроші тут не допоможуть. У прямому сенсі слова – ОМС не може фінансувати діяльність волонтерів, адже тоді абсолютно втратиться сенс самого поняття волонтерства. Це вже називатиметься інакше – роботи або послуги за бюджетні кошти.

Олена Вузька виділила кілька найбільш зрозумілих та дієвих способів посилення спроможності волонтерських об’єднань:

    ініціація навчальних заходів для волонтерів: тренінги, форуми, конференції;
    надання консультацій, роз’яснень та рекомендацій для волонтерів;
    спільна діяльність ОМС та волонтерів: заходи та проєкти;
    конкурс проєктів для місцевих громадських організацій, інструменти громадського бюджету;
    підтримка волонтерської діяльності через заходи молодіжного центру;
    створення «волонтерського штабу»: фізичного простору, яким користуються волонтери.

Але цей перелік не є кінцевим. Тут варто виходити з принципу: «дозволено усе, що не заборонено законом».

Якщо ж ОМС хоче ефективно взаємодіяти з волонтерським середовищем, то експерти U-LEAD пропонують наступний алгоритм дій:

    Визначити особу, відповідальну за налагодження взаємодії з волонтерами (не підрозділ, а персонально працівника).
    Зібрати інформацію про волонтерські ініціативи в громаді: контакти, види діяльності, потреби у підтримці та регулярно оновлювати її (якщо плануєте публікувати контактні дані волонтерських об’єднань на сайті громади чи сторінках у соцмережах, то варто запитати дозволу самих волонтерів).
    Визначити форми регулярної комунікації з волонтерами: не просто інформування на сайті, а двостороння комунікація.
    Розробити локальний документ сприяння волонтерству або внести зміни у документи, які вже існують у громаді.

 

decentralization.gov.ua
 

Останні новини Чернігівщини

До 15 років позбавлення волі засуджено мешканця Чернігівського району за вчинення зґвалтування своєї доньки 17:46

За публічного обвинувачення прокурорів Козелецької окружної прокуратури судом визнано винним 44-річного мешканця Чернігівського району у вчиненні зґвалтування своєї 12-річної доньки (ч. 4 ст. 152, ч. 6 ст. 152 КК України).

“В ніч на Івана Купала” — разом з Академічним народним хором 16:45

Як завжди, неймовірно барвисту і виразну купальську програму запропонували глядачам артисти Академічного народного хору Чернігівського обласного філармонійного центру під керуванням заслуженого діяча мистецтв України Володимира Коцура.

Засуджено мешканця м.Чернігова за розбійний напад на військовослужбовця 16:21

Прокурором Чернігівської окружної прокуратури в судовому засіданні доведено вину 32-річного місцевого жителя у нападі з метою заволодіння чужим майном, поєднаним з погрозою застосування насильства, небезпечного для життя та здоров’я особи, яка зазнала нападу, вчиненому в умовахвоєнного стану особою, яка раніше вчиняла розбій, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 187 КК України.

Ще три громади області розробляють концепти безбар’єрних маршрутів 15:39

На Чернігівщині триває робота над формуванням комплексної мережі безбар’єрних маршрутів. Крім Олишівської селищної ради, дорожні карти таких проєктів намітили також Гончарівська, Коропська та Парафіївська громади.

Засуджено до 10 років позбавлення волі чоловіка за вбивство односельчанина 14:57

Чернігівською окружною прокуратурою доведено вину 54-річного мешканця одного з сіл Чернігівського району та області за фактом умисного вбивства знайомого своєї дружини (ч.1 ст.115 КК України).

АНОНСИ ПОДІЙ

Всі новини