Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 26 вересня, 20:35:57

Екологи Європи закликають врятувати Полісся

14.09.2020   08:22Агенцiя

Провідні європейські екологічні організації направили відкритого листа президенту України Володимиру Зеленському. У своєму зверненні вони висловлюють серйозне занепокоєння початком будівництва мегаканалу Балтика-Чорне море (проєкт Е40).

На думку підписантів листа реалізація проєкту загрожує радіоактивним забруднення Дніпра та посиленням посух, які останніми роками усе частіше накривають Україну. Приводом для написання листа стали роботи з днопоглиблення Прип’яті лише у кількох кілометрах від Чорнобильської АЕС.

«Україна робить перші кроки для будівництва внутрішнього водного шляху E40, порушуючи національне законодавство та потенційно вивільняючи ядерні відходи, які можуть створити мільйонам людей, які мешкають у Києві та між Чорнобилем і столицею, підвищені радіаційні ризики», - ідеться у листі.

· Проект внутрішнього водного шляху E40 – транснаціональна ініціатива – має а меті з’єднання Балтійського моря із Чорним судноплавним сполучення довжиною 2000 км.

· Будівництво водного шляху Е40 буде мати цілий ряд руйнівних наслідків для людей і природи та для глобального вуглецевого балансу.

· Україна розпочала реалізацію проекту шляхом днопоглиблення у Чорнобильській зоні відчуження – мільйони людей можуть зазнати підвищеного радіаційного ризику.

· Дуже важливо, щоб була проведена Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) для отримання усвідомленого обґрунтованого транснаціонального рішення щодо проекту E40.

В Україні на восьми ділянках, запланованих на цей рік, розпочато днопоглиблення річки Прип’ять у рамках будівництва водного шляху Е40. Ця робота проводиться у рамках відновлення двостороннього водного шляху між Україною та Білоруссю, та як перші кроки набагато більш масштабного проекту E40. Чотири з восьми ділянок знаходяться лише в декількох кілометрах від залишків сумнозвісного чорнобильського 4-го реактора, де рештки найбільшої у світі ядерної катастрофи приховані в заболоченому руслі річки. Ця робота триває на основі неповного аналізу рівня радіації і без детальних досліджень, як вимагається законодавством України.

За даними незалежного наукового дослідження французької організації ACRO, 28 мільйонам людей, вниз за течією, які залежать від Дніпра у плані води і їжі, можуть бути створені підвищені радіаційні ризики, якщо будуть продовжуватися днопоглиблювальні роботи в Чорнобильській зоні відчуження. Крім того, річка Прип’ять та Київське рукотворне море стануть постійними джерелами радіоактивних забруднювачів, оскільки для забезпечення успішного функціонування водного шляху Е40 буде необхідне виконання щорічних днопоглиблювальних робіт. Це може привести до забруднення систем водопостачання 8 мільйонів людей, зокрема й населення Києва, водночас зрошення та використання видобутого ґрунту у сільському господарстві може призвести до зараження сільськогосподарських культур, від яких залежать 20 мільйонів українців.

Аріель Бруннер (Ariel Brunner), старший керівник з питань політики для Європи і Центральної Азії міжнародної природоохоронної організації «Birdlife International», попереджає, що «викопувати радіоактивний матеріал і відправляти його вниз по річці в густонаселені райони є безвідповідально. Дійсно, весь шлях E40 – це непродуманий та потенційно руйнівний проект, який просувається вперед, повністю ігноруючи законодавство про СЕО та ОВД».

Запланований водний шлях E40 – це судноплавне сполучення довжиною 2000 км, яке має поєднати Балтійське море з Чорним. Транснаціональна ініціатива польського, білоруського та українського урядів Е40 подається її прихильниками як нова комерційна магістраль між портами Гданськ (Польща) та Херсон (Україна), яка залучить інвестиції та створить нові робочі місця. Проте, техніко-економічне обґрунтування проекту 2015 року було неповним у різних аспектах, зокрема й у розгляді екологічних питань. Участь громадськості також не була врахована, а альтернативи для досягнення стратегічної мети щодо кращого вантажного сполучення між Чорним і Балтійським морями недостатньо вивчені.

Полісся – найбільша в Європі дика місцевість водно-болотних угідь, що охоплює масивні торфовища, які здатні поглинати вуглець, і які є найважливішими середовищами існування для зникаючої європейської дикої природи. Пропозиції Е40 включають випрямлення, поглиблення, запрудження та днопоглиблення річок в деяких найбільш чутливих частинах Полісся. Ці зміни кардинально змінили б режим повені в районі. Окрім загрози порушення та перерозподілу радіоактивних відкладень, водний шлях Е40 пересушить річки, пошкодить ландшафти та негативно вплине на дику природу, і знищить засоби існування місцевого населення. Цей регіон має величезний потенціал в галузі екотуризму та можливостей зеленого розвитку, які також будуть підірвані, якщо розпочнеться будівництво Е40. Зміни гідрологічного режиму регіону також можуть пересушити торфовища Полісся, перетворивши важливий поглинач вуглецю на серйозне джерело вуглецю.

Немає сумніву, що Україна потребує покращення транспортних зв’язків із сусідами та країнами, які розташовані далі, зокрема з Європейським Союзом, але водний шлях Е40 – не єдиний варіант. Будівництво E40 буде надзвичайно дорогим, особливо польська та білоруська ділянки. За поточними оцінками початкові інвестиції становлять понад 12 мільярдів євро. З огляду на високі екологічні, соціальні, технічні та юридичні ризики є велика ймовірність того, що фінансування цих ділянок не буде забезпечено, а без них українська частина проекту матиме мало сенсу.

Транспортування вантажів внутрішнім водним шляхом E40 буде повільнішим, дорожчим, менш надійним та ще й завдаватиме більшого забруднення довкіллю, ніж електрофікована залізниця, тому будівництво E40 не має сенсу. Натомість пріоритетом має бути інвестування у наявну залізничну мережу, яка з’єднує Балтійське та Чорне моря. Урядам слід модернізувати пункти перетину кордонів, збільшити пропускну спроможність і швидкість руху потягів, та поліпшити логістичну інфраструктуру для ведення транскордонної торгівлі.

Останні новини Чернігівщини

Виявлено 85 нових випадків COVID-19

Виявлено 85 нових випадків COVID-19 17:38

За даними Управління охорони здоров’я Чернігівської ОДА станом на 26 вересня в області зафіксовано 85 нових випадків COVID-19.

Відбулась презентація книги

Відбулась презентація книги "Волонтерські щоденники" 14:57

Вперше в Україні, в Чернігові, в приміщенні Чернігівського обласного молодіжного центру відбулась презентація книги Євгена Зінича «Волонтерські щоденники».

До Дня машинобудівника. СТАТИСТИКА

До Дня машинобудівника. СТАТИСТИКА 14:03

На підприємствах машинобудування зайнято понад 3 тис. осіб, що становить 10% від усіх зайнятих у промисловості області.

"Майська ніч" знову на чернігівській сцені 13:56

Для Чернігівського театру здавна стало доброю традицією у кожному театральному сезоні представляти глядачеві нову виставу за творами класиків вітчизняної драматургії.

Тренуємось заповнювати бюлетень. ВІДЕО 13:35

Громадянська мережа ОПОРА.