Менше джинси та російськомовна реклама: які замовні матеріали розміщують в онлайн-медіа Чернігівщини
У чернігівських онлайн-медіа останні два роки, згідно досліджень Інституту масової інформації, чітко простежується тенденція до зменшення кількості джинси та неналежно маркованої реклами в чернігівських онлайн-медіа. Водночас на четвертому році повномасштабного вторгнення дивно бачити розміщення рекламних матеріалів російською мовою на сайті прикордонного регіону.
У жовтні 2025 року ІМІ провів моніторинг регіональних онлайн-видань на наявність джинси, неналежно маркованої реклами та контрагітації. Із 6 по 10 жовтня включно ми переглянули стрічки новин п’яти онлайн-видань “Город.CN“, “Челайн“, “Час Чернігівський“, “Суспільне Чернігів” і 0462.ua. Всього онлайн-медіа опублікували 457 матеріалів, з яких 0,4% склала комерційна джинса та 0,2% - неналежно маркована реклама. При цьому меді ане розміщували політичну джинсу чи контрагітацію.
Для порівняння, за результатами моніторингу вересня 2023 року, комерційна і політична джинса становила 6%, ще 2% текстів були неналежно маркованою рекламою, 0,3% – контрагітація. За результатами 2024 року, вже 0,7% становили матеріали політичної контрагітації, 0,5% – неналежно маркована комерційна реклама, 0,2% – комерційна джинса.
На такі тенденції впливають два основних чинники. По-перше, це норми закону “Про медіа” - чернігівські сайти, які офіційно зареєструвалися в Нацраді з телебачення та радіомовлення, почали маркувати рекламні матеріали відповідно до законодавства, По-друге, відсутність виборчого процесу в Україні в умовах воєнного стану, бо саме під час виборів різко зростає кількість політичної джинси в медіа.
Мережева реклама
Серед всіх видань, яке неналежно позначають комерційну рекламу рубрикою “Новини кампаній”, залишається сайт 0462.ua.
.jpg)
На сайті 0462.ua продовжують неналежним чином позначати комерційну рекламу. Скриншот: 0462.ua
Сайт 0462.ua входить до Чернігівської медіа групи, але є частиною мережі CitySites.
Проєкту ІМІ «Infocrime Чернігів», який на постійній основі відстежує найпопулярніші медіа та телеграм-канали Чернігівщини на предмет фейків, у Чернігівській медіа групі повідомили, що неналежним чином позначені матеріали, які розміщені напряму власником мережі CitySites. Рекламні матеріали, які розміщує чернігівська редакція, маркуються відповідно до законодавства.
Особливості маркування рекламних матеріалів на чернігівських сайтах
У більшості рекламних комерційних публікацій сайт Челайн формально дотримується правил, розміщуючи позначку “Реклама”, але робить це в спосіб найменш, помітний для читача. Так, відповідне маркування розміщується не на початку тексту, щоб сповістити про рекламний зміст матеріалу, а в кінці тексту.
На сайті “Челайн” позначення комерційних матеріалів розміщуються в кінці тексту. Скриншот:“Челайн”
Водночас за період моніторингу на “Челайні” був розмістили один комерційний матеріал, який не був позначений як рекламний, про приїзд Коміка Василя Байдака з концертом до Чернігова.
Для порівняння, видання “Час Чернігівський” коректно розміщує комерційні рекламні матеріали, вміщуючи позначку “Реклама” на початку тексту.
На сайті “Час Чернігівський” позначку “Реклама” розміщують на початку тексту. Скриншот: “Час Чернігівський”
Російськомовна реклама на чернігівському сайті
Сайт Город.CN на постійній основі розміщує марковані комерційні статті російською мовою.
У прикордонному Чернігові айфони рекламують російською мовою. Скриншот: Город.CN.
Це, говорить юрист Інституту Масової Інформації Володимир Зеленчук, є порушенням законодавства. “Мовою реклами в Україні є державна мова. В цілому, мовний закон допускає розповсюдження реклами мовами відповідних національних меншин чи спільнот у населених пунктах, в яких традиційно проживають особи, які належать до національних меншин чи спільнот, або в яких такі особи складають значну частину населення. Водночас це положення не застосовується до мов національних меншин чи спільнот, що є офіційною мовою держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом”, - розповів він.
За словами юриста, мова реклами є складовою змісту реклами, а тому відповідальність за відповідне порушення рекламного закону по суті має нести замовник реклами, а не саме медіа. Водночас до онлайн-медіа є вимога розміщувати україномовну версію сайту за замовчуванням.
Також сайт Город.CN у період дослідження розмістив рекламний матеріал із сюжетом місцевого телеканалу ТІМ про відкриття нового еко-магазину без позначки “Реклама”. У сюжеті самого телеканалу матеріал маркований як рекламний.
У підсумку бачимо, що зареєстровані онлайн-медіа чернігівського регіону в цілому намагаються дотримуватись законодавства, позначати рекламні матеріали та не займатись “джинсуванням”. Втім ситуація може змінитися після закінчення воєнного стану і активізації політичних процесів в країні.
Павло Пущенко, представник Інституту масової інформації у Чернігівській області
Останні новини Чернігівщини
На Чернігівщині зареєстрували індустріальний парк «Носівські господарства» 10:13
Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про включення індустріального парку «НОСІВСЬКІ ГОСПОДАРСТВА» до Реєстру індустріальних (промислових) парків. Парк створено строком на 30 років на території міста Носівка Ніжинського району. Ініціатором виступає Носівська міська рада.
Надзвичайні ситуації в області за минулу добу 10:11
Протягом минулої доби зареєстровано 3 небезпечні події, а саме: 2 дорожньо-транспортні пригоди та 1 пожежу. Внаслідок цих подій 2 особи постраждали.
12 грудня: цей день в Україні і світі 10:05
День 1388 Російська агресія - Day 1388 Russian aggression
На Чернігівщині видалено понад 20 тонн безхазяйних пестицидів 11:43
У листопаді на території області проведено комплекс робіт з видалення безхазяйних та непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин (ХЗЗР). За результатами заходів утилізовано понад 20 тонн отруйних речовин.