Інформ-агенція «Чернігівський монітор»: RSS Twitter Facebook

Інформ-агенція «Чернігівський монітор»

Субота, 19 жовтня, 14:38:07

"Ноу-хау виборів-2019: обіцянки, маніпуляції, психологічні атаки на виборця"

29.03.2019   15:12Агенцiя

Які ноу-хау виборів-2019 спрацювали на кандидатів і проти держави? Якими були найбільш нереалістичні передвиборчі обіцянки учасників президентських перегонів? Кому вигідний міф про «мудрого виборця», який не помиляється? Які емоції впливатимуть на вибір українців 31 березня?


Ці та інші актуальні питання обговорили експерти під час прес-конференції «Ноу-хау виборів-2019: обіцянки, маніпуляції, психологічні атаки на виборця», яка відбулася 28 березня в прес-центрі «Чиста політика» з ініціативи ГО «Український Центр суспільного розвитку».

Розпочала захід експерт «Українського Центру суспільного розвитку» Віталіна Пальоха, котра розповіла наступне:
- П’ятірка лідерів президентських перегонів була визначена раніше і зараз тримається, але питання в іншому, як проголосують виборці у другому турі.
Дослідження показують, якщо до другого туру не вийде Тимошенко, то 42% виборців віддадуть голоси Зеленському, а 10% - Порошенко; коли у другий тур не вийде Порошенко, то 26% виборців проголосують за Тимошенко, і 18% - за Зеленського; якщо 2 тур стане непосильним для Зеленського, то 26% проголосують за Тимошенко, і 9% - за Порошенко. Коли ж проаналізувати електоральне поле, то для Порошенко і Тимошенко воно спільне – 60% є жителями західних регіонів, більшість з яких планує голосувати, а от у Зеленського більшість електорату – це молоді жителі південного сходу, багато з яких на вибори не збираються.
Відсутність віри багатьох українців у те, що їхній голос здатен вплинути на результат, призводить до того, що вони обирають емоційно, а не раціонально. Специфікою цієї виборчої кампанії є те, що лідером президентських перегонів став віртуальний кандидат, образ якого створений медійно. Водночас реальні результати виборів можуть відрізнятися від даних соціологічних опитувань.
Згадаємо ситуацію з перемогою Трампа в США, який виграв не тому, що мав більшу підтримку, а тому, що його прихильники прийшли на дільниці, а противники були не такі активні.
Результати волевиявлення залежатимуть від того, як кожен із кандидатів зможе мобілізувати своїх прихильників. Окремим питанням буде поводження прихильників четвертих і п’ятих кандидатів (Бойка і Гриценка) із п’ятірки лідерів, при цьому варто враховувати, що людям властиво бажання «ставити на переможця».

Фахівці також прогнозують можливу «війну екзит-полів». Багато штабів уже оголосили, що вестимуть власний попередній підрахунок голосів, а зважаючи на те, як подавалися різні дані соціологічних опитувань у передвиборчий період, можна очікувати взаємозвинувачень різних кандидатів іще до підбиття підсумків голосування.

До «Топ-5» ознак нинішніх виборів ввійшли:
- максималізм в кількості кандидатів, спостерігачів, інтересів, конфліктів з правоохоронцями та між собою, зброї на руках і популізму;
- тенденція до плагіату («мімезис») в політтехнологіях та виборчих обіцянках;
- війна образів, а не змістів (виборець краще реагує на образи, а не на їх суть);
- обіцянки заради обіцянок (які невідомо як будуть здійснюватися);
- ефект «Tabula rasa» - нового обличчя, як надії народу на зміни (стосується також і Зеленського).
До «Топ-5» головних меседжів кандидатів у президенти ввійшли:
- проблеми війни і миру;
- подолання бідності;
- боротьба з корупцією;
- вирішення проблеми міграції;
- права і свободи людини і громадянина.
При цьому обіцянки багатьох кандидатів виходять далеко за рамки повноважень президента чи прямо суперечать міжнародним угодам, які взяла на себе наша держава.

«90% виборців схильні голосувати, керуючись емоціями, і лише 10% — вивчають програми й голосують раціонально, а така психологія виборця провокує політиків вдаватися до популізму, як-от зниження вдвічі ціни на газ чи легкого завершення війни на сході, водночас ключовим для результатів виборів стане явка громадян і те, як кандидати зможуть мобілізувати свій електорат, - вважає експерт ГО «Український Центр суспільного розвитку» Євген Кузик, - елементи популізму наявні в меседжах усіх кандидатів і це нормально, доки він не переріс в демагогію та підміну логічних понять, а найбільше популізму саме у лідера перегонів, і йому найлегше обіцяти розв’язання всіх проблем, адже він ніколи не був при владі, водночас його програма — по суті, компіляція вдалих меседжів своїх опонентів, тоді як реалістичність їх швидкого втілення викликає сумніви, адже багато з обіцянок потребують ухвалення нових законів, кардинальну зміну податкової системи і навіть внесення змін до Конституції (складно уявити, як це можливо зробити принаймні в перші 100 днів президентства без підтримки парламенту)».

Також було названо основні елементи виборчих обіцянок кандидатів:
- Зеленський протиставляється іншим, як людина нова, як відомий актор телеканалу, що змінить все на краще, він обіцяє прийти на один президентський термін і прийме закон про народовладдя (народ буде ставити завдання народним обранцям), введе нульову декларацію для бізнесу (що суперечить програмі МВФ) тощо;
- Порошенко має чітку позицію по зовнішній політиці, озвучив нову тезу щодо вирішення проблеми бідності та обіцяє розвивати економіку й аграрний сектор, забезпечити лідерство України на міжнародному ринку та скасувати ПДВ тощо;
- Тимошенко знову оголошує про імпічмент президенту, обіцяє знизити ціну на газ, підвищити пенсії та зарплати й скасувати ПДВ (що суперечить умовам співпраці з ЄС), відновити довіру до банків, ввести єдиний податок на землю тощо;
- Бойко обіцяє вести переговори з усіма сторонами конфлікту на Донбасі для його мирного завершення, повернути громадянам доступ до соціальних мереж, забезпечити економічну самостійність регіонів, відмінити медичну та пенсійну реформи, надати країні статус нейтральної і позаблокової тощо;
- Гриценко позиціонується як «чесний президент» і теж іде лише на один президентський термін, обіцяючи повернути в Україну Донбас, зменшити кількість чиновників та перевіряти їхню чесність на поліграфі, знизити ціни на ліки та підвищити зарплати й пенсії, надати робочі місця тощо.

За словами експерта з питань інформаційних та іміджевих технологій ГО «Український Центр суспільного розвитку» Тетяни Ілюк, ця виборча кампанія характеризується рекордною заангажованістю мас-медіа і відвертим «розкручуванням» вигідних кандидатів для власників ЗМІ, де ключовими за переглядами й довірою є «1+1», «Україна», «Інтер», «ІСТV», «СТБ». При цьому особливо турбує «День тиші» перед виборами, що може бути використано для непрямої агітації.

«Інтереси власників телеканалів перемістили в площину інформаційного мовлення, лідер виборчих перегонів, по суті, був маніпулятивно сформований у віртуальному просторі за допомогою непрямої агітації, яка найбільш дієва з психологічної точки зору (достатньо згадати Новорічне привітання - вперше в історії України був прецедент, коли замість вітання Президента в ефірі найпопулярнішого каналу вийшло вітання майбутнього на той час кандидата в президенти, і це була спланована інформаційна кампанія), — заявила Тетяна Ілюк., - наразі ж ми ще не чули змістовних інтерв’ю кандидатів та не бачили теледебатів, які можуть бути у п’ятницю 29 березня, адже хочеться зрозуміти реальні дії майбутнього президента, до того ж існує велика кількість «фейків» і взагалі виборча компанія досить «брудна», багато з чого викликає негатив, хоча є й креативні ходи та технології, взагалі ж побачимо, чи вдасться кандидатам довести своїх прихильників до виборчих дільниць».

Керівник Чернігівського Центру Прав Людини Олександр Підгорний повідав, що хоча й є уже багато припущень та рейтингів, але будемо чекати об’єктивних даних від поважних структур та реальної явки виборців (адже про електронне голосування зараз лише мріємо), при цьому другий тур виборів буде найцікавішим (можливе навіть фізичне протистояння), особливо при голосуванні тих виборців, кандидати яких не пройдуть до нього, наразі ж багато людей ще не визначилися і питають, за кого голосувати (а прихильники однієї партії часто працюють на іншу заради заробітку), проте найцікавіше буде після цих виборів – вибори до парламенту.

Директор Чернігівського громадського комітету захисту прав людини Віктор Тарасов погодився із тим, що ці вибори є знаковими та цікавими з точки зору використання технологій, але все покажуть реальні цифри і, незважаючи на відмирання певних технологій, не слід нівелювати реальну роботу кандидатів на місцях та роботу з дільничними виборчими комісіями.
Громадський діяч Оксана Свириденко підтримала думку про те, що результати виборів будуть непередбачуваними, бо велика кількість виборців ще не визначилися і часто задають про це питання.

Громадський діяч і проректор з науково-педагогічної та виховної роботи Національного університету «Чернігівського колегіуму ім.Шевченка» Анатолій Тимошенко константував, що сучасна ситуація із виборами є як ніколи демократичною (після 2010 року ніякого пресингу не відчувається), бо зараз студентів ніхто не закликає голосувати за певного кандидата, а лише рекомендують прийти на вибори і віддати свій голос за власного обранця. При цьому було рекомендовано голосувати не серцем і емоціями, а головою й розумною аналітикою.

Згадали й про можливість невизнання виборів світовим співтовариством, що може вплинути на долю країни, а це залежить від праці поліції в день виборів.

Завершила захід Віталіна Пальоха, котра подякувала присутнім та підсумувала, що дійсно у населення є нерівний доступ інформації на селі та в місті, важливим питанням є «інформаційна гігієна», особливо серед молоді, а тому підняття та озвучення цих та інших проблем є поштовхом до змін на краще.

Останні новини Чернігівщини

Щоб

Щоб "тихе полювання" було в задоволення 09:39

Осінь – чудова пора для збирання грибів. Щоб зробити це хобі цікавим і головне – безпечним, варто дотримуватись правил, які допоможуть не лише зробити відвідування лісу приємним, а й зберегти здоров’я.

Відбулось відкриття виставки

Відбулось відкриття виставки "Талант у спадок" 09:31

18 жовтня у Чернігівському обласному художньому музеї імені Григорія Галагана відбулось відкриття виставки «Талант у спадок».

Чернігівською митницею припинено 894 порушення митних правил

Чернігівською митницею припинено 894 порушення митних правил 09:14

Протягом січня-вересня 2019 року за фактами порушень митного законодавства Чернігівською митницею ДФС було заведено 894 справи про порушення митних правил, загальною вартістю предметів правопорушення – понад 3,9 млн гривень.

Чернігівські ради стабільні

Чернігівські ради стабільні "середнячки" в рейтингу коаліції "Прозори ради" 09:00

17 жовтня відбулась прес конференція «Чи впливає рейтинг на прозорість та підзвітність Чернігівських рад?». Члени коаліції «Прозорі ради» презентували результати рейтингу участі громадян в процесі прийняття рішень органами місцевого самоврядування.