Чому е-квиток потрібен Чернігову?
Електронний квиток – це всього лише інструмент в так званому трикутнику «перевізник-пасажир-міська влада». І кожне місто в праві обирати свою модель впровадження е-квитка.
Чернігів тільки на порозі шляху впровадження е-квитка – нещодавно був оголошений конкурс на е-квиток. І для того, аби цей процес у Чернігові пройшов максимально ефективно і успішно для всіх зацікавлених сторін, був організований публічний захід із залученням провідних експертів в сфері е-квитка.
Організаторами заходу виступила громадська діячка, депутатка Деснянської районної у місті радиТетяна Романова разом з Всеукраїнською громадською організацією «Центр реформ транспортної інфраструктури України».
Із запрошених гостей Круглого столу- провідні експерти з Києва, практики з Житомира та Львова, котрі поділись своїм досвідом та знаннями в сфері е-квитка. Зокрема, ці міста вже визначились для себе з тією моделлю е-квитка, яка буде працювати в місті.
Досвід Житомира
Іван Фурлет, директор КП «Житомиртранспорт», поділився досвідом щодо запровадження е-квитка у Житомирі. Цей процес у Житомирі почався ще в 2014-2015 роках, коли до влади прийшла нова команда. І незважаючи на обмежені ресурси, Житомир став одним з небагатьох міст, котрі запровадили автоматизовану систему оплати проїзду в міському транспорті.
Якщо говорити про оператора, то Житомир пішов шляхом не віддавати комусь такий стратегічний напрямок, як перевезення і самостійно впроваджувати е-квиток в громадському транспорті. Відповідно для цього було створено окреме комунальне підприємство, яке наразі займається впровадження е-квитка.
Все почалося з того, що кондукторам роздали валідатори і перевели друк квитків в електронну форму. Тоді профільні органи Житомирувже мали змогу бачити пасажиропотік. Далі перейшли на встановлення стаціонарних валідаторів у комунальному транспорті (тролейбуси).
А вже сьогодні розпочали роботу щодо створення необхідних умов для підключення приватних перевізників до автоматизованої системи. Житомирпрагне прийти до тієї моделі, коли місто збирає всю готівку з маршрутів і виплачує перевізнику певний тариф за обслуговування маршрутів, тобто оплата за кілометр-пробіг.
Також Іван зазначив, що комунікація між зацікавленими сторонами – дуже важлива складова у цьому процесі. Населення має розуміти, що це і навіщо воно потрібно.
Досвід Львова
Святослав Товстига, член Робочої групи при міській раді щодо впровадження е-квитка, поділився досвідом впровадження е-квитка у Львові. Там цей процес почався ще в 2011 році і триває до сьогодні.
У Львові було пройдено кілька різних етапів, розглянуто різні види впровадження е-квитка, проведено більше 200 робочих груп. Після чого прийшли до спільного рішення – кредит ЄБРР на встановлення е-квитка в громадському транспорті міста.
ЄБРР дає консультантів, котрі допомагають із впровадженням е-квитка в місті. Окрім цього, банк дає грант на проведення інформування та інших необхідних заходів паралельно із впровадженням е-квитка.
Що також важливо, Львів дуже багато уваги приділяє саме роз’яснювальним зустрічам в різних професійних колах суспільства про проект е-квитка. В місті діє профільна робоча група з цього питання, в яку також входить громадськість.
В основу автоматизованої системи у Львові покладено принцип побудови системи AccountBased
Основні переваги:
- не потрібно коштовних і дорогих в обслуговуванні автоматів з продажу квитків (TVM);
- поповнення відбувається миттєво, без фізичної присутності картки, достатньо знати тільки її №;
- відразу можна реалізувати безліч способів поповнення (SMS, Інтернет, будь-якиймагазин, кіоск, який має банківський термінал);
- система читає QR- та штрих-коди;
- швидка адаптація для інших завдань (тільки програмні рішення).
На Круглому столі також були присутні перевізники міських маршрутів, зокрема представники ПрАТ «Таксосервіс». Вони були зацікавлені у системі е-квитка, але мають ряд питань поки що без відповіді: на законодавчому рівні, на рівні місцевої влади. Адже це перший захід, що відбувся в місті в рамках даного питання.
Що дає е-квиток?
Система е-квитка дозволить вивести з обігу «живі гроші». Завдяки електронному квитку можна зробити прозорим перевезення пільговиків та інших пасажирів. Також це покаже достовірну інформацію про пасажиропотік у громадському транспорті. Важливо, щоб у тролейбусах та маршрутках працювала одна система е-квитка, адже різні варіанти оплати – це стимул до маніпуляцій із грошима.
Під час обговорення проблематики е-квитка, учасниками були зроблені певні висновки:
Не вистачаєЧ ернігову, в першу чергу, містянам та перевізникам на даному етапі інформації про автоматизовану систему оплати проїзду в міському громадському транспорті. На початковому етапі взагалі відсутня комунікація «місто-населення», «місто-перевізники». Населення не розуміє, що дає впровадження е-квитка в містіЧернігові.
Рекомендаціїнапрацьовані учасниками круглого столу для міської ради:
- Питання оплати перевізнику. Місто бере на себе акумулювання всієї готівки з обслуговування громадським транспортом, і виплачує перевізнику певну суму за пророблену роботу (за кілометр-пробіги). Рано чи пізно місто має прийти до цивілізаційної моделі. Тобто за умови наявності нормального автобусу, який виконує графік і маршрут, перевізник отримує оплату за свою роботу.
- Запровадження системної комунікації з населенням, проведення роз’яснень як з перевізниками, так і з населенням (проведення різноманітних зустрічей, створення робочих груп і т.д.). Це питання має бути максимально освітлене і зрозуміле для людей.
- Контроль. Виробити механізми контролю в процесі використання е-квитка.
- Комплексний підхід. Електронний квиток має бути запроваджений у всіх видах громадського транспорту, не тільки в тому, що обслуговує комунальне підприємство.
По результатам круглого столу всі напрацьовані рекомендації щодо впровадження е-квитка у місті Чернігові ми передано до Чернігівської міської ради. В рекомендаціях враховані досвід і помилки інших міст, які Чернігів може уникнути. Сподіваємось вони будуть взяті до уваги під час реалізації е-квитка у місті Чернігові.
Депутат Деснянської у місті Чернігові ради Романова Тетяна
Останні новини Чернігівщини
Що роблять громади області з тисячами тонн відходів від руйнувань через війну 15:41
На сьогодні у Чернігівській області обліковується 16,7 тисячі тонн відходів від руйнувань, що утворилися внаслідок пошкодження будівель та споруд під час бойових дій, терористичних актів, диверсій, а також під час робіт з ліквідації їх наслідків.
Для рятувальників з Чернігова запустили безкоштовний онлайн-курс англійської мови 15:29
Мережа освітньо-культурних просторів Гончаренко центр запускає безкоштовні онлайн-курси англійської мови для працівників ДСНС Чернігівщини.
Допомагаємо переселенцям та ветеранам війни знайти роботу 15:25
Соціальні мережі та медіа, дистанційне навчання, онлайн-зустрічі, електронний документообіг – цифровізація сьогодні має вплив на кожну сферу нашого життя, але і живе спілкування та очний обмін думками, ідеями, інформацією теж не втрачає своєї актуальності.
Напад на журналістів телеканалу “Дитинець”: рік марного розслідування 09:56
Минуло більше року від резонансного для Чернігова порушення прав журналістів на професійну діяльність.
Новий тролейбусний маршрут, який з'єднає Шерстянку і Подусівку з центром та Бобровицею 09:43
У Чернігові розширюють тролейбусну мережу. Додається новий маршрут, який з'єднає мікрорайон Шерстянка, де до цього ніколи не курсував електричний громадський транспорт, через Подусівку та центр міста, з Бобровицею.